ישיבה ממושכת מעלה את הסיכון לחלות בסרטן

הקשר בין ישיבה ובין סרטן

מחקר חדש מצליח להראות את הקשר בין ישיבה ממושכת ובין היארעות מקרי סרטן. פעילות גופנית המבוצעת על בסיס יום-יומי יכולה להפחית ב-35% את הסיכויים להתפתחות גידולים במעי הגס, שנחשבים לגידולים סרטניים נפוצים ביותר. כמו כן, לידיעת הנשים, אימון גופני קבוע מוריד לפי תוצאות המחקר את הסיכון להתפתחות סרטן השד בכ-25% ובכך מפחית באופן משמעותי את הסיכון להיארעות המחלה.

ישיבה כגורם הסיכון העיקרי במאה ה-21

במהלך עשרות השנים האחרונות, רוב בני האדם הפסיקו לעבוד בעבודות פיזיות, ועברו לעבודה משרדיות המתבצעות בישיבה. את הפעילות הפיזית הפשוטה ביותר עברו לבצע מכונות, וכיום שורפים הרבה פחות קלוריות ממה שהיה בתקופת אבותינו. אם בעבר אנשים היו הולכים ברגל למקום העבודה, רוחצים את הרכב בכוחות עצמם ונאלצים לקום מהכורסה על מנת להחליף ערוצים בטלויזיה, היום הכל מתבצע ללא מאמץ ובשלט רחוק.

למרות שרמת הבריאות השתפרה באופן משמעותי, ואנו נהנים כיום מתרופות טובות יותר ומטיפול רפואי חדשני, תוחלת החיים לא השתפרה כצפוי. הסיבה הברורה לכך היא אורח החיים הלא פעיל שסיגלנו לעצמנו, שתוצאותיו הרסניות: השמנה, מחלות לב, סכרת ולפי המחקרים החדשים גם סרטן.

ישיבה ממושכת גורמת לסרטן

עד כה, עדיין לא ידוע המנגנון המדויק שגורם לכך שהישיבה גורמת להגברת הסיכון לסרטן, אך בזכות מחקרים שונים ידוע לכל שישיבה ממושכת גורמת להתפתחות גידולים סרטניים, במיוחד סרטן המעי הגס, סרטן השד וסרטן העור.

ההשערה המקובלת כיום מדברת על כך שישיבה ממושכת מעלה את רמת הסמנים לדלקת, וכנראה שהעלייה ברמת סמנים אלה, כמו CRP גורמת להפעלת מנגנונים שונים בגוף שמובילים בסופו של דבר להתחלקות מאסיבית של תאים ולהתפתחות גידולים סרטניים. ייתכן שאותם מנגנונים שמופעלים, גורמים לבעיות נוספות שנגרמות כתוצאה מחוסר פעילות גופנית כמו הצטברות השומן ותנגודת לאינסולין שגורמת בסופו של דבר לסכרת.

לפי המחקרים האחרונים נראה שישיבה ממושכת ואורח חיים שאינו פעיל יכולים להגביר באופן משמעותי את הסיכון לסרטן. מצד שני, פעילות גופנית קבועה גורמת לירידה בסמני הדלקת, וכתוצאה תוביל בסופו של דבר להפחתת המנגנונים המדוברים ולירידה בסיכון להתפתחות סרטן.

מחקר נוסף הראה כי פעילות גופנית כמו שחיה הינה מבורכת אולם יש לדאוג שלא יהיה ריכוז גבוה של כלור במי הבריכה כיוון ששחייה זו תעלה את הסיכון לסרטן גם כן.

שינוי אורח החיים

הקשר בין חוסר פעילות גופנית לסרטן, רק מתווסף לגורמי הסיכון הרבים שטמונים באורח חיים הממעט בפעילות גופנית. לפי ההערכות, רוב האוכלוסיה יושבים בממוצע 15.5 שעות ביום – ברכב, במשרד, בלימודים, על הספה מול הטלוויזיה ובמקומות נוספים. ולכן, חשוב מאוד לסגל מספר כללים בסיסיים שיעזרו להפעיל קצת את הגוף ובכך להפחית את משך הישיבה במהלך היום.

ראשית, כדאי מאוד לקום מהכסא לעיתים תכופות ולטייל קצת ברחבי המשרד, או לצאת קצת לחצר לשאוף אוויר. בנוסף, כדאי להקפיד על מפגשים פרונטליים עם עמיתים לעבודה, ולהפחית ככל שניתן בשיחות טלפון או שימוש באי-מייל בין חברי המשרד אם אפשר לבצע זאת פנים אל מול פנים.

אפשר להפעיל קצת את הגוף במהלך יום העבודה, להרים קצת משקולות, להתמתח ועוד. דרך נוספת לשרוף עוד כמה קלוריות היא להחנות את הרכב בחניה מרוחקת, או ללכת לעבודה ברגל במידה והמרחק ומזג האוויר מאפשרים זאת.

בשורה התחתונה

הקשר בין חוסר פעילות גופנית לתחלואה היה ידוע במשך שנים רבות, וכיום גם ידוע הקשר אל מחלת הסרטן. חשוב לזכור שבמהלך עבודה משרדית המתבצעת בישיבה, כדאי מאוד לבצע פעילות גופנית פשוטה ובסיסית ולהקפיד לקום קצת מהכיסא. בדרך זו, תישארו רעננים לאורף זמן, אספקת הדם לרקמות תתחדש ותצליחו למנוע מחלות רבות, כולל את מחלת הסרטן.

ראו גם:

ביצים ובשר אדום מעלים את הסיכון לסרטן הערמונית

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן