בשורה משמחת: ירידה בתמותה מסרטן בישראל

האדם הממוצע יקיש שלוש פעמים על עץ או ימלמל פתגם כנגד עין הרע למשמע המילה "סרטן". בסוף שנת 2011 מדובר עדיין במחלה שהחשש מפניה הוא הרב ביותר. הסיבה לכך היא מובנת בהחלט בהתחשב בכך שמדובר בגורם התמותה הראשון במספרו בישראל.

מחלת הסרטן מתאפיינת בראשונה בגדילה בלתי מבוקרת של תאים. דבר זה מתאפשר לאחר שבדרך כלל תא אחד "יוצא משליטה" של מנגנון הפיקוח ומתחיל להתחלק ללא הפסקה. גדילה בלתי מבוקרת זו מובילה בסופו של דבר ליצירה של גידול. הגידול יכול להיות שפיר, גידול תחום שאינו נוטה להתפשט ולשלוח גרורות, או ממאיר, גידול ששולח גרורות והוא זה שמהווה את מחלת הסרטן.

הסרטן נקרא על שם התא ממנו החל הגידול לצמוח. לדוגמא, סרטן המעי הגס מקורו בתאים המרכיבים את דופן המעי הגס. התחלואה לה גורם הסרטן נגרמת בעיקר מכיוון שהגידול תופס מקום ולוחץ על איברים אחרים. בנוסף גידולים נוטים להפריש חומרים שמפריעים לפעילותו התקינה של הגוף.

מצב הסרטן כיום בישראל

דו"ח חדש של משרד הבריאות מראה כי בישראל חלה עלייה של כ- 2.8% במקרי הסרטן בקרב יהודים. במגזר הערבי התמונה נראית עגומה אף יותר- עלייה של 13.6% בתחלואה בקרב גברים ועליה של 21.7% בקרב נשים.

נכון לשנת 2008, 25.4% ממקרי התמותה בשנה בישראל הינם כתוצאה מסרטן. סוגי הסרטן הקטלניים ביותר בקרב גברים הם: סרטן הריאות, סרטן המעי הגס וסרטן הערמונית. בקרב נשים סוגי הסרטן שגובים את המספר הרב ביותר של קורבנות הינם: סרטן השד, סרטן המעי הגס וסרטן הריאות.

למה חלה עלייה כה גדולה במקרי הסרטן בארץ?

מחלת הסרטן הייתה קיימת עוד בימי קדם, אולם ככל שהעולם הפך מתועש יותר, כך רבו גורמי הסיכון שמובילים להתפתחות סרטן.
מדינת ישראל היא מדינה מתקדמת ומערבית, אורח החיים המערבי משלב בתוכו יתרונות רבים אך גם מספר לא מבוטל של חסרונות, ביניהם: אוכל מעובד, זיהום אוויר, שימוש בכימיקלים ומיעוט של פעילות גופנית. כל אלה מביאים לעלייה בהופעה של מוטציות בחומר הגנטי שבתאי הגוף. מוטציות אלה מובילות בסופו של דבר ליציאה של התא מבקרה והתפתחות גידול.

סיבה נוספת לעליה בתחלואה בסרטן קשורה דווקא לפן חיובי יותר- התפתחות הרפואה. ככל שהטכנולוגיות בתחום הרפואה מתקדמות יותר, כך ניתן לאבחן יותר מקרים של סרטן. ניתן אולי לשער כי לא התחלואה היא זו שעלתה, כי אם מספר המקרים שמאובחנים מידי שנה.

ומצד שני – מצב התמותה מסרטן

בנושא זה החדשות הן משמחות. בעשור האחרון חלה ירידה של כ-13.2% מהתמותה מסרטן בישראל. ירידה זו מתחלקת לירידה של 14.2% בתמותה בקרב גברים ו-12.4% בתמותה בקרב נשים.

דוגמא לכך ניתן לראות כשמסתכלים על אחוזי התמותה מסרטן המעי הגס בקרב גברים: למרות שאחוזי התחלואה לא השתנו, התמותה מהמחלה ירדה ב- 29.2%.

הסיבות לירידה בתמותה קשורות בראש ובראשונה לאבחנה מוקדמת. כיום מוצעות בישראל מגוון בדיקות סקר לאבחנה מוקדמת של סוגים שונים של סרטן, ואבחנה מוקדמת זו הינה מצילת חיים. פרט לבדיקות הסקר, גם אמצעי ההדמיה כגון CT ו-MRI עברו שדרוגים ונותנים תמונה ברורה יותר של המתרחש בגופו של החולה.

סיבה נוספת וחשובה לא פחות לירידה בתמותה היא התקדמות בטיפול הרפואי בתחום. טיפולי הקרינה והכימותרפיה וגם הטיפולים הניתוחיים התקדמו מאוד והטיפול בחולים נעשה יעיל בהרבה. גם המודעות לשמירה על אורח חיים בריא, במהלך ולאחר הטיפול העלו את אחוז ההישרדות.

האיגוד האונקולוגי בארה"ב דיווח לאחרונה כי סיכויי ההחלמה של חולי סרטן עולה מכ-30% ללמעלה מ-60%. חדשות אלה הן חדשות משמחות ביותר ועם ההתקדמות בטכנולוגיה, במדע וברפואה הצפי הוא שמספר המחלימים ימשיך לעלות.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן