בעזרת תרופות הפוגעות ב-DNA ניתן לטפל במחלת הסרטן

ידוע לכולם שלמחלת הסרטן גורמים סביבתיים רבים, כגון עישון, השמנה, קרינת השמש וחשיפה לחומרים מסוכנים – כל אלה מגדילים את הסיכון ללקות במחלת הסרטן במהלך החיים.

חומרים הגורמים להתפתחות גידולים סרטניים נקראים חומרים קרצינוגניים, והם אחראים ליצירת מוטציות ב-DNA שלנו. מוטציה היא פגם ברצף ה-DNA שמוביל לפעילות לא תקינה של התא. המוטציות הקשורות למחלת הסרטן פוגעות בעיקר בבקרה על מחזור התא, ומובילות לשגשוג לא מבוקר ובלתי פוסק של תאים, וכתוצאה מכך מתפתחים גידולים.

עד היום עיקר המחקר בתחום התבצע על קבוצת חלבונים מצומצמת שנקראת Tumor Suppressor Genes שבראשותם החלבון P53 ותפקידם למנוע את היווצרות הגידול.

כיום, חקר הסרטן מתרחב לתחומים נוספים, כמו ביטוי גנים נוספים ופעילות חלבונים מסוגים שונים.

במחקר שבוצע בשבדיה על ידי אנדראס הוגלונד התגלה שגידולים שמאופיינים ברצף DNA בו קיים ביטוי יתר של החלבון Myc רגישים יותר לטיפול מסוים שתוקף את יציבות ה-DNA. תגלית זו עוזרת לרופאים להחליט על הטיפול הנכון יותר במקרים דומים ובכך משפרת את סיכויי החולים.

תרופות הפוגעות ב-DNA

אחת מאופציות הטיפול במחלת הסרטן היא בעזרת תרופות שפוגעות בייצור ה-DNA. מנגנון הפעולה הוא פשוט – באמצעות הרס החומר הגנטי התא לא מצליח לתפקד ומת. בגידולים הסובלים משגשוג יתר של תאים, תרופות אלה עוזרות ליצור מוות מהיר ויעיל של תאי הגידול. עם זאת, תרופות מסוג זה ניתנות באופן סיסטמי, ולכן גורמות לתופעות לוואי קשות כתוצאה מהרס ה-DNA בחלקים נרחבים של הגוף.

מהמחקר עולה שבתאי סרטן בהם קיים ביטוי ביתר של החלבון Myc קיימת רגישות רבה לטיפול בתרופות הפוגעות ב-DNA. כנראה שהמוטציה שהובילה לביטוי ביתר גרמה גם לחוסר יציבות של ה-DNA, וכתוצאה תרופות אלה מצליחות לפגוע בו בצורה טובה יותר.

משמעות המחקר

כיום, הטיפול בסוגי גידולים מתבצע בעיקר על נסיונות עבר והידע שנרכש לגבי רגישויות של גידולים שונים לתרופות מסוגים שונים. בזכות מחקר זה עולה אספקט נוסף של השפעת המוטציה הגנטית על הרגישות לתרופות ובכך יכולים הרופאים המטפלים לבחור בתרופות אלה, שלפחות על פי נתוני מחקרו של הוגלונד בעלי סיכויי טיפול טובים יותר. בעזרת תגלית זו יכולים הרופאים לבחור להתחיל בטיפול באמצעות תרופות הפוגעות ב-DNA, ובכך לחסוך מהחולים תופעות לוואי הקשורות לתרופות אחרות וכמובן לשפר את סיכוייהם של החולים להחלים מהמחלה.

מיפוי האותות הקשורים למחזור התא

חלק נוסף ממחקרו של הוגלונד עסק במיפוי האותות השונים בתא ותהליך העברת הסיגנלים הקשורה לתהליכי תיקון הפגמים בתא. תהליך התיקון הוא אחד מהתהליכים החשובים בתא מפני שהוא מגן על התאים מפני המוטציות שנוצרות ב-DNA, ופגמים בו מוביל לסוגים שונים של סרטן מפני שאין כל אפשרות להתגונן מפני המוטציות שנוצרות. במחקר ניסו החוקרים למקד את הטיפול בשיפור יכולת תיקון התאים, בתקווה שאם יצליחו התאים לתקן את המוטציות שהובילו לגידול תאי הסרטן ינוטרלו.

מסקנות

במחקרו המורכב, העלה הוגלונד מספר אפשרויות טיפול חדשות למחלת הסרטן, שיאפשרו לרענן את הטיפולים הסטנדרטים הקיימים. מנגנוני הטיפול המוצעים מתבססים על הרמה המולקולרית ברזולוציה הנמוכה ביותר – רצף ה-DNA ומותאמים על פי השינויים שחלו בו כתוצאה ממחלת הסרטן.

שיטות טיפול אלה הן כמובן נסיוניות בלבד, ועדיין לא הוכחו בניסויים קלינים ובמחקרים על בני אדם, אך עם זאת מדובר בתחום חדש שיכול להעניק תקווה רבה לטיפול במחלת הסרטן.

ראו גם: טיפול גנטי

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן