תרופה חדשה לסרטן המעי

תרופהסרטן המעי הגס הינה מחלה אשר נתוני הפרוגנוזה בה הינם נמוכים, למרות היותו סרטן נפוץ במיוחד בעולם המערבי. על פי נתוני הסטטיסטיקה, נמצאים בישראל כ- 3600 מקרים חדשים כל שנה, כאשר שכיחותו עולה אצל גברים בהשוואה לנשים.

בארצות הברית בלבד, מאובחנים כל שנה כ 143,000 אנשים, כאשר מחצית מהם ימותו ממהלך מחלה זו. למרות שישנם אמצעי דיאגנוזה לאבחון מוקדם (כמו דם סמוי בצואה או קולונסקופיה מומלצת מעל גיל 50), סרטן זה נחשב למחלה השנייה הקטלנית ביותר, כאשר האופציות הטיפוליות מתמצות בניתוחים, כימותרפיה ואמצעים ביולוגיים אחרים. הסרטן מתפשט אל מעבר לאיברים האורגניים במחצית מהמקרים, בדרך כלל אל עבר הכבד.

ישנם פיתוחים ממושכים בכדי לייצר תרופות יעילות וטובות יותר, אשר יהיו עשויות לתרום, לשפר ולהאריך את חיי המטופלים, בכל שלבי המחלה.

מחקר קליני אשר נעשה עד כה, כלל 760 חולים סופניים החולים בסרטן המעי הגס, והוכיח את הצלחתה של תרופה חדשה בקרב חולים במצב סופני, לעומת קבוצת השוואה של מטופלים אשר נטלו תרופת פלצבו. ממוצע הארכת החיים היה 6.4 חודשים לעומת 5 חודשים בטיפול פלצבו.

חמישה חולים (המהווים 1% מכלל החולים) אשר נטלו תרופה זו הגיבו באופן חלקי. החולים אשר השתתפו במחקר זה היו חולים בעלי גרורות, כאשר הגידול הראשוני היה ממקור המעי הגס, או חולים אשר לא הראו כל תגובה לטיפולים הסטנדרטים אשר נלקחו על ידם. 24%

 מכלל החולים אשר קיבלו את התרופה, המשיכו לחיות לאחר כשנה של שימוש, בהשוואה ל 17% מהחולים אשר נטלו תרופת דמה.

דרך פעולת התרופה ואישורה

התרופה אשר הוכחה, לאחרונה, כיעילה הינה פרי פיתוח ארוך טווח של חברת באייר (חברת תרופות גרמנית), ונקראת סטיברגה (Stivarga).

היא נוסתה בתחילה, על חולים ביפן אשר לא הגיבו לטיפולים נוספים. אופן פעילותה היא פגיעה בכלי הדם המגיעים אל הגידול, ועל ידי כך צמצום גודלו והפסקת הזנתו.

החומר הפעיל הנמצא בתרופה הינו רגורפניב, אשר הינו מעכב קינאז הנמצא קשור להתקדמות הגידול והתפתחותו.

מטרת תרופה זו אינה לרפא או להציל חיים, אלא ניסיון להאריך אותם. עקב תופעות הלוואי הרבות של התרופה, היא מאושרת כיום, רק לחולים סופניים אשר אפשרויות הטיפול בהם הגיעו אל קיצם.

תופעות הלוואי של תרופה (הנלקחת כטבליה) זו נרשמו כעייפות, חוסר תיאבון, גירוי עורי, התייבשות, איבוד משקל, דלקות, ויתר לחץ דם.

תופעת הלוואי החמורה ביותר, אשר נרשמה הייתה דימום, כשל כבדי וניקוב המעי. כיום, אושרה תרופה זו בתהליך רישום מזורז ב-FDA  (משרד הבריאות האמריקאי), אשר בדק ואישר את החומר אשר נאסף מהמחקר הקליני.

האישור והשימוש מיועדים לחולים אשר עברו את כל הטיפולים המוצעים בתחום זה (לרבות כימותרפיה מבוססת fluoropyrimidine, oxaliplatin ו- irinotecan,טיפולי VEGF ועוד) או שנמצאו גרורות נוספות בגופם.

התפתחויות נוספות בתחום הפרמקלוגי

אישור הסטיברגה הינו צעד נוסף, ומתווסף לאישור קודם של ה-FDA  מהחודשים האחרונים, לתרופה הנקראת Zaltrap של חברת סנופי, אשר מטרתה דומה.

גם תרופה זו מנסה למנוע ולעכב את התפתחות כלי הדם, אולם היא נמצאת בשימוש בשילוב עם תרופות כימותרפיות אחרות.

תוצאות המחקרים הקליניים הראו את הארכת החיים ב 14.5 חודשים לעומת 13 חודשים של מטופלים אשר נטלו כימותרפיה סטנדרטית.

אישור ה- FDA אשר ניתן לסטיברגה, מלווה באזהרה בולטת לגב תופעות הלוואי הפוטנציאלית החמורות. לכן, לפני, ובמהלך השימוש בתרופה, ייעשו בדיקות דם תכופות, אשר ינטרו באופן מוקפד את מצב הכבד, וינסו לאתר גורמי סיכון אחרים להתפתחות תופעות חמורות.

>

תרופה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן