מחסור בשינה הינו גורם סיכון לסרטן המעי הגס

במקביל לדעה הרווחת כי מחסור בשעות שינה מהווה סיכון בריאותי העלול לגרום לסוכרת, מחלות לב, השמנה ואף מוות, מחקר רפואי חדש ופורץ דרך בתחום חקר הסרטן גילה כי שינה ממוצעת של פחות מ-6 שעות רצופות בלילה מגבירה בכמעט 50% את הסיכון להיווצרות אדנומות המעי הגס, סימן מקדים לגידולים סרטניים אשר בחוסר טיפול יכולות להפוך לממאירות. זאת בהשוואה למשך שינה ממוצע של שבע שעות בלילה.

מהלך המחקר

במחקר זה, אשר בוצע לאחרונה בבתי החולים האוניברסיטאים שבאוהיו, ארצות הברית, נסקרו המטופלים בטלפון לפני ההגעה למרכז הרפואי, שם תוכננה להתבצע עליהם בדיקת קולונוסקופיה שגרתית.

במהלך התשאול הטלפוני, הם נתבקשו לספק מידע דמוגרפי, ובמקביל לענות על מספר שאלות מתוך המדד לאיכות השינה של פיטסבורג (PSQI), אשר הניבו מידע לגבי איכות השינה של המטופל במהלך החודש שחלף. מדד ה-PSQI תר אחר מידע כגון התכיפות של בעיות שינה אצל האינדיבידואל וכמה שעות שינה הוא ישן בכל לילה.

מתוך 1,240 המטופלים שנסקרו טלפונית, אובחנו 338 מקרים של היווצרות אדנומות מעי הגס בבדיקת הקולונוסקופיה. המטופלים אצלם אבחנו היווצרות אדנומות המעי הגס, היו גם אלו אשר דיווחו במהלך הסקירה הטלפונית על שינה ממוצעת של פחות מ-6 שעות שינה, בהשוואה למטופלים אשר לא דיווחו על כך ולא נמצאה אצלם היווצרות אדנומות.

הקשר בין שעות השינה והיווצרות אדנומות נשאר גם לאחר התייחסות להיסטוריה המשפחתית, עישון ויחס מותניים-ירכיים (מבדק למדידת מידת השמנה).

גילויים חדשים

לטענת החוקרים, שיעור הגידול בסיכון ללקות בסרטן המעי הגס כתוצאה ממחסור שעות שינה ניתן להשוואה לסיכון המיוחס מהיווצרות תורשתית של המחלה מקרוב משפחה ממדרגה ראשונה, וגם כתוצאה מצריכה גבוהה במיוחד של בשר אדום.

משך שינה קצר מהווה סכנה לבריאות הציבור, אשר מוביל לא רק להשמנה, סוכרת ומחלות לב קשות, אלא גם לאדנומות המעי הגס. התערבות אפקטיבית להארכת משך השינה ולשיפור האיכות שלה, יכולה לסייע במניעה והפחתת הסיכון ללקות בסרטן המעי הגס.

הנסיבות לקשר בין מיעוט שעות שינה וסרטן המעי הגס אינן ברורות באופן מובהק במדע, אולם החוקרים אשר השתתפו במהלך המחקר טוענים כי חלק מהתאוריות שעלו כולל את העובדה כי משך זמן קצר מדי של שעות שינה משמעותו הפקה מועטת יותר של מלאטונין, הורמון חיוני וטבעי בגוף האדם המסייע בויסות השעון הביולוגי, או עמידות לאינסולין שעשויה להוות את הקשר בין הפרעות שינה להתפתחות תאים סרטניים בגוף האדם.

חשיבות השינה לגוף

גוף האדם נחשף ללא מעט חוויות ומראות בכל יום. בסופו, הוא דורש לזמן מנוחה של לפחות 6 שעות שינה על מנת לחדש את המצברים ובעיקר, לקלוט, לנתח ולנתב את הכמות העצומה של המידע שהצטבר במהלך היום בשביל לפנות את המקום הנדרש לאותה כמות של מידע אשר תגיע ביום למחרת.

כאשר לא מספקים לגוף את מידת המנוחה המספקת, כמות המידע, החוויות והמראות מצטברת לאט לאט עד הגעה למצב של אפיסת כוחות מוחלטת ושל קריסת מערכות, וכתוצאה מכך להתרחשות כל מיני מצבי חולי וליקויים בגוף המונעים את תפקודו התקין, כפי שצוין לעיל, כגון סכרת, מחלות לב וכעת, לטווח הלא ארוך, גם סרטן המעי הגס.

ראו גם:

מחקר חדש גילה סוגים חדשים של סרטן המעי הגס וסרטן הריאות

שחיה במי בריכה עם כלור מעלה את הסיכון לסרטן

בדיקה גנטית לאפיון הגידול בסרטן המעי הגס מובילה לטיפול ממוקד ויעיל

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן