מחקר על סרטן פרוסטטה – תוחלת חיים ובדיקת PSA

מחקרמחקר חדש מראה שתוחלת החיים של גברים עם סרטן הערמונית במצב מתקדם גדלה לאחר כניסתה של בדיקת הסקר PSA לאיתור מוקדם של הסרטן בשנות התשעים. המחקר פורסם במגזין "Journal of Urology", ומי שהוביל אותו הוא ד"ר תומפסון העומד בראש המרכז לטיפול ומחקר בסרטן של אוניברסיטת טקסס בסן אנטוניו.

אודות המחקר

המחקר בדק את אורך החיים הממוצע של למעלה מ-3000 חולים שקיבלו טיפול הורמונאלי נגד סרטן הערמונית שהתפשט לעצמות ולחלקים נוספים בגוף בין השנים 1985 ל-2009.

תוצאות המחקר הראו הבדל ניכר בתוחלת החיים עם כניסתה של בדיקת ה-PSA לשימוש נרחב.

בין השנים 1985-1987 שיעור ההישרדות הממוצע של החולים עמד על שנתיים וחצי לאחר תחילת הטיפול. בין השנים 1989-1994 שיעור ההישרדות הממוצע היה 33 חודשים, ואילו בין השנים 1995-2009, המוגדרות כ"עידן ה-PSA", עלה שיעור ההישרדות ל-49 חודשים מתחילת הטיפול.

הויכוח סביב בדיקת ה-PSA

כבר שנים שהויכוח אודות יעילותה של בדיקת הסקר PSA לאיתור סרטן הערמונית אינו מוכרע.

בדיקה זו נועדה לזהות רמות גבוהות של אנטיגן ספציפי המופרש על ידי סרטן הערמונית באופן קבוע. כאשר רמתו של האנטיגן גבוהה מהנורמה זה מעיד פעמים רבות על סרטן הערמונית.

המתנגדים לבדיקה טוענים שהיא מאבחנת גברים רבים שמחלתם נמצאת בשלביה הראשונים ולכן ייקח עוד שנים רבות עד שהמחלה תתפשט ותגרום נזקים רציניים, כאשר בזמן זה הם יכולים לחיות כרגיל מבלי לחוש סימפטומים ואף למות בינתיים מגורמים אחרים.

לטענתם הבדיקה מובילה לכך שגברים רבים מקבלים טיפול לסרטן הפוגע באיכות החיים שלהם וגורם לתופעות לוואי ולא בהכרח מאריך את תוחלת חייהם.

מנגד, המצדדים בבדיקה סוברים שהיא עשויה להציל חיים במקרים רבים, בפרט כאשר המחלה נמצאת בשלבים מתקדמים שאז זיהוי המחלה וטיפול בה הוא הכרחי. בנוסף, איתור המחלה מאפשר לעקוב אחר קצב התקדמותה גם אם בפועל לא ניתן טיפול רפואי.

תוצאות המחקר החדש תומכות במצדדים בבדיקה ולמעשה מראות שתוחלת החיים של החולים בסרטן הערמונית כן גדלה לאחר שהחל השימוש בבדיקת ה-PSA, כך שכנראה איתור מוקדם של סרטן הערמונית בטרם הופיעו התסמינים עשוי להאריך את חיי החולים.

חסרונות במחקר

אף שהממצאים לכאורה מראים שבדיקת ה-PSA מגדילה את סיכויי החולים לחיות, לא ניתן בוודאות להסיק מסקנה זו.

יכולות להיות סיבות נוספות להארכת תוחלת ההישרדות של החולים, למשל התקדמות בטיפול הרפואי ומניעת זיהומים, עלייה במודעות לסרטן הערמונית ולתסמיניה ועוד.

כמו כן, מחקרים אחרים שנעשו עם אותה קבוצה מחקר אך בחולים שסבלו מסוג של סרטן הדם הראו גם הם עלייה בתוחלת החיים לאורך השנים למרות שהחולים קיבלו את אותו הטיפול ולא עברו בדיקת סינון לאיתור מוקדם.

עוד הסבר אפשרי להבדל בתוחלת החיים הוא שבדיקת הסקר לאיתור מוקדם מאבחנת אנשים בשלבים ראשוניים של המחלה בדרך כלל. לפני קיום הבדיקה האנשים היו מגיעים לאבחון בעקבות תסמינים שחוו, שאז בדרך כלל המחלה נמצאת בשלב מתקדם וחמור יותר כך שסיכוייהם של האנשים לשרוד זמן רב ממילא קטן יותר מאשר אלה שאובחנו באמצעות בדיקת ה-PSA.

ד"ר טומפסון, מוביל המחקר, התייחס למגבלה זו ואמר שבמחקר נלקחו בחשבון גורמים נוספים למוות מוקדם יותר מסרטן הערמונית כגון התפשטות המחלה, כאבים בעצמות וכדומה, ולמרות זאת נמצאה עלייה בתוחלת החיים לאורך השנים לאחר תחילת הטיפול.

עוד הוא מוסיף שלמרות שלא ניתן לומר שבדיקת ה-PSA היא זו שגרמה לעלייה בהישרדות, קרוב לוודאי שהיא תורמת רבות בכך שהיא מסייעת לגלות את הסרטן מוקדם יותר.

אולי יעניין אותך גם:

האם קיים קשר בין סרטן השד וסרטן הערמונית לבין הרגלי האכילה והשינה שלנו?

>

מחקר

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן