טיפולי ביופידבק לחולים במחלת הסרטן

ביופידבק, או "משוב ביולוגי", הוא מושג מעולם הטיפול הקוגנטיבי-התנהגותי. מדובר בשיטת טיפול פסיכולוגית אשר חותרת ליצירת שינוי מיטיב בחיים באמצעות השגת שליטה בדפוסי מחשבה ובהתנהגויות.

בביופידבק המטופל מתחבר למכשיר מיוחד, באמצעות חיישנים המחוברים לקצות האצבעות. על מסך המכשיר נרשמים בזמן אמת מדדים פיזיולוגיים שונים כגון טמפרטורת גוף, מידת הזעה, לחץ דם, קצב לב, מתח שרירים ועוד. מדדים אלו יכולים להעיד על מידת החרדה והלחץ (סטרס) של הנבדק, כך שהוא לומד לזהות אותם ולקרוא את הרישום הממוחשב.

המטופל המחובר למכשיר לומד לזהות מתי הוא שרוי בלחץ ולהרגיע תחושה זו באמצעות תרגילי נשימה והרגעה שונים.

הקשר בין ביופידבק לסרטן

בשנים האחרונות הרפואה המערבית, בין היתר בעקבות השפעות מהרפואה האלטרנטיבית ומעולם הפסיכולוגיה, נוטה לכיוון הראיה ההוליסטית הרואה באדם החולה שילוב של גוף ונפש. מחקרים רבים הוכיחו כי מצב רוח ירוד ולחץ משפיעים לרעה על המערכת החיסונית ועל מערכות נוספות כמו מערכת הדם.

כיום, רופאים שולחים את חוליהם לטיפולים משלימים, ובכל מרכז רפואי ניתן למצוא צוות של פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ומטפלים רגשיים אחרים הדואגים לשלומם הנפשי של החולים ובני משפחותיהם.

מחלת הסרטן היא אחת המחלות הקשות ביותר, אשר יוצרת מצוקה נפשית קשה אצל החולה; החשש מהמוות, ההתמודדות עם הטיפולים הכואבים, החשש של מטופלים שהחלימו מהישנות המחלה, הפגיעה בדימוי הגוף (לאחר ניתוח כריתת שד במקרי סרטן השד למשל), אובדן תחושת השליטה, שינוי מערך התפקידים במשפחה ועוד.

הלחץ והחרדות הוכחו כגורמים המחלישים את מערכת החיסון. הם יוצרים ומגבירים תגובות דלקתיות, משנים את רמות הלימפוציטים ואת אופי הרקמות, מגבירים מחלות אוטואימוניות ומשפיעים על אופן חלוקת התאים. כיוון שגידולים סרטניים מושפעים ישירות משינויים במערת החיסון, כמו גם עמידות הגוף לטיפולים כימותרפיים ואחרים, חשיבות הפחתת החרדה והגברת הרוגע הנפשי ברורה.

ויסות גופני וויסות נפשי

טיפול ביופידבק בחולי סרטן משולב לרוב עם טיפול תמיכתי נוסף, קבוצתי או פרטני. לעתים הוא נעשה בשילוב של דמיון מודרך. בתהליך המשולב המטופל לומד להגביר את המודעות למצבו הרגשי, לומד דרכים להתמודדות עם מתח וחרדה, משנה דפוסי חשיבה, מתמודד עם כעסים ועם אי ודאות, ומחזיר לעצמו את השליטה בגופו.

אולם הטיפול בביופידבק לא מסייע רק להתמודדות הנפשית, אלא גם מיטיב עם המצב הגופני. הטיפול בחולי סרטן מתמקד גם בהפחתת כאב, אשר ממנו סובלים כ-40% מהחולים לכל אורך המחלה, וכמעט כל החולים בשלבים המתקדמים של המחלה.

פסיכולוגים קוגנטיביים רואים בכאב תחושה סובייקטיבית, שניתנת לשליטה לפחות באופן חלקי. חולים רבים מעידים כי הביופידבק מסייע להם בהפחתת כאבים הנגרמים מהמחלה או מהטיפולים, גם בשלבים מתקדמים. ועדה ישראלית שבדקה לפני כשלוש שנים השפעתם של טיפולים משלימים שונים על הפחתת כאב בקרב חולי סרטן, ציינה את הביופידבק והטיפול בהיפנוזה כשני הטיפולים המובילים בתחום. הטיפול מסייע גם להשגת שליטה בתופעות לוואי כמו בחילות או סחרחורות.

כמובן שהביופידבק אינו מרפא את הסרטן, אך הוא מסייע למטופל לחוש קומפוטנטי ופעיל בתהליך ההתמודדות עם המחלה, כמו גם משפר את איכות חייו ואת הרגשתו.

אחד מיתרונותיו של הטיפול הוא היותו קצר טווח, כך שניתן לחוש בהשפעותיו כבר כעבור שמונה ואפילו שישה טיפולים. לעתים ההתחלה מעוררת מעט חרדה, אך מרבית החולים מצליחים לבצע את תרגילי ההרפיה, להגביר את המודעות לתחושותיהם ולהשיג שליטה על כאב ומצוקה. החסרון של השיטה טמון בעיקר במחיר; רוב קופות החולים אינן מממנות לחבריהן טיפולי ביופידבק, על אף שיעילות הטיפול הוכחה במחקרים רבים.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן