טיפול חדש המבוסס על נוגדנים מהונדסים נגד לוקמיה

טיפול חדש המתבסס על נוגדנים מהונדסים נגד לוקמיה מתעתד להזיק ליכולות של תאי T חיסוניים. שיטת המחקר הייתה להנדס כל תא T מתאי גופו של החולה על מנת שיזהה חלבון הנקרא CD19, אשר מופיע על גבי התאים הסרטניים, כמו גם על תאים חיסוניים הנקראים תאי B. בתחילה חשבו החוקרים להרוג את תאי הסרטן עם תאי T המכילים אנטיגן מלאכותי, אולם התוצאות הראשונות של ניסוי זה היו מאכזבות.

התומכים לשיטת טיפול על ידי נוגדנים מהונדסים, נגד לוקמיה בפרט וסרטן בכלל, מחשיבים את השיטה ל"תחייתו של הרנסנאס", וטוענים כי תוצאות הטיפול מאד מעודדות. כמו החוקרים, גם הם מאמינים כי יש אמת בכך שתאים יכולים לשמש כתרופות חכמות, ויכולים בעצמם להילחם במחלות וליקויים של הגוף עצמו, לפעמים עם מעט עזרה מלאכותית.

הנדסת נוגדנים – תיאור מקרה

דוגמה לטיפול ניסיוני זה ניתנה על ידי אדם בן 65 חולה לוקמיה, שחזר לבית החולים כשבועיים לאחר שקיבל את הטיפול, כאשר הוא סובל מעייפות, חום של מעל 39 מעלות, רעידות, בחילות ושלשולים.

אולם חולה זה, למרות התמונה הקלינית הנוראית אותה הוא הציג, הוא אינו דוגמא לכישלון קליני. דווקא הסימפטומים אשר נצפו אצלו קרו בעקבות מוות של תאי לוקמיה, אשר הותקפו על ידי נוגדנים מהונדסים הנקראים תאי T. כאשר תאים אלו הורסים את המטרה שלשמה הם נועדו, שרידי החורבות אשר הם משאירים מאחוריהם, גורמים לגוף להיות בהלם.

מקרה זה ועוד שניים נוספים הם דוגמאות אשר פורסמו בכתב עת אנגלי לרפואה, והם מהווים את הדוגמאות הראשונות אשר הצליחו בטיפול זה בנוגדנים מהונדסים נגד לוקמיה. שני החולים הראו נסיגה מלאה של המחלה, החולה השלישי הראה תגובה חלקית. הטיפול הורג גם נוגדנים נורמליים אשר מייצרים תאי B, אולם המטופלים יכולים לקבל עירוי של נוגדנים על מנת לפצות על כך.

מהות המחקר

תאי הגוף יכולים להיות מאד מתוחכמים, אולם החוקרים נאבקים ומחפשים דרכים לפגוע בחוכמתם על מנת לטפל באופן יעיל בסרטן. ניסיונות מוקדמים להנדס תאיT  עם אנטיגנים מלאכותיים נכשלו מכיוון שתאים אלה לא עברו פרוליפרציה בגוף. דהיינו, הם לא התרבו ושיכפלו עצמם. כתוצאה מכך, התאים המלאכותיים מתו ולא השאירו את רישומם על המחלה.

קבוצה זו אשר חקרה את נושא הנוגדנים המהונדסים נגד לוקמיה היא הראשונה אשר מצליחה לדווח על תוצאות לגבי רצפטורים מלאכותיים, אשר כוללים נוגדן שיוכל להילחם בסרטן ורצפטור, אשר מגביר את תגובתם של תאי T.

בניסוי זה הצליחו תאי ה-T להמשיך להתחלק, ונשארו ברמתם הגבוהה  גם לאחר שישה חודשים מיום הטיפול.

מחקרים נוספים בנוגדנים מהונדסים

מעבדות נוספות מדווחות על הצלחה ברצפטורים דומים. בשנה שעברה, קבוצה מהמרכז הלאומי לסרטן במרילנד, פרסמה גם היא סיפור מקרה מוצלח אודות חולה לימפומה. לחולה ניתנו תאי T אשר נוסף להם CD19. החולה, אשר טופל לראשונה ב 2009, חווה נסיגה חלקית של המחלה, ובמרץ 2010 טופל בפעם השנייה עם תגובה טובה יותר.

החוקרים טיפלו מאז בשישה חולי לימפומה ולוקמיה נוספים, והמרכז מתכנן לממן ניסויים נוספים של נוגדנים מהונדסים נגד לוקמיה, נגד סרטן הלבלב, גידולי מוח מסוג גליובסטומה, וסרטן ריאות נדיר הנקרא מזוטליומה.

כל המחקרים והניסויים אשר נעשו עד כה עדיין נחשבים לניסויים קטנים, והתוצאות עדיין ראשוניות, על אף הצלחתן. משמעות הדבר היא שמחקרים מעודדים אלו צריכים עוד להוכיח את בטיחותם ואת חוסר סיכונם לחולים על מנת שיוכלו להיות מוכרים על ידי הרשויות (FDA).

למידע נוסף בנוגע להתפתחויות בתחום ראו גם : ננו-חיישנים לטיפול בסרטן.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן