כימותרפיה עלולה להאיץ את הסרטן

כימותרפיה מזיקהמחקר חדש מראה שכימותרפיה לטיפול בסרטן ממאיר עשויה לעודד את צמיחת הגידול ולפגוע באפקטיביות של הטיפול. למסקנה זו הגיעו החוקרים בעקבות ממצאים בלתי צפויים שהראו שהכימותרפיה פוגעת בתאים בריאים הסמוכים לתאים הסרטניים וגורמת להם להפריש פרוטאין המעודד את צמיחת התאים הסרטניים ואת התנגדות הגידול לטיפול.

אודות המחקר

המחקר נעשה בידי חוקרים מארצות הברית בראשותו של ד"ר פיטר נלסון מהמרכז לחקר הסרטן ע"ש פרד האצ'נסון בסיאטל.

הם חיפשו תשובה לשאלה מדוע התאים הסרטניים מראים עמידות כל כך גדולה בתוך הגוף האנושי בעוד שקל לחסלם במעבדה.

החוקרים בחנו את השפעותיה של כימותרפיה מסוג מסוים על רקמות שנאספו מגברים שחלו בסרטן הערמונית ומצאו הוכחה להרס של הדנ"א בתאים בריאים בעקבות הטיפול.

הטיפול הכימותרפי פועל באמצעות דיכוי ההתפתחות של תאים המתחלקים במהירות (מה שמאפיין תאים סרטניים). עם זאת, היא פוגעת גם בתאים בריאים המתחלקים במהירות וגורמת להם לנזק חמור.

החוקרים מצאו שאותם תאים בריאים שנהרסו מהכימותרפיה הפרישו באופן מפתיע כמות רבה פי 30 של פרוטאין הנקרא WNT16B.

פרוטאין זה מעודד את הישרדותם של תאים סרטניים וגורם להם לגדול ולהתפתח ואף לפתח עמידות כנגד הטיפול הכימותרפי. כאשר תאים בריאים הסמוכים לתאים סרטניים נפגעים ומפרישים יותר WNT16B הפרוטאין הזה נקלט בתאים הסרטניים, והאינטראקציה ביניהם גורמת לגידול לצמוח, להתפשט לתאים נוספים ולהתנגד להמשך הטיפול.

הממצאים הללו מסבירים את העובדה שקצב ההתרבות של התאים הסרטניים עולה מטיפול לטיפול, וכן את התופעה הנפוצה בטיפול בסרטן שבה בהתחלה הגידול מגיב היטב לטיפול אך בהמשך צומח במהירות ומפתח עמידות לטיפול.

לפי החוקרים, התוצאות תורמות לחקר הצמיחה המוגברת של הגידול ומצביעות על הקשר הישיר בינה לבין הרס התאים השפירים. את ממצאי המחקר אימתו החוקרים עם גידולים אחרים של סרטן השד והשחלות.

משמעותו של המחקר

כימותרפיה היא שיטת טיפול נפוצה מאוד בסרטן. למרות המודעת לנזק שהיא גורמת לגוף ולתופעות הלוואי הקשות שלה, השימוש הנרחב שלה ממשיך מתוך הנחה שעדיף להרוס חלק מהגוף כדי להשאיר את החולה בחיים.

אולם ממצאי המחקר מטילים ספק ביעילותה של הכימותרפיה אפילו כנגד הגידול עצמו, שכן הם מראים שבמקום להכניע את הגידול היא רק גורמת לשגשוגו. במילים אחרות, רב הנזק על התועלת.

ד"ר נלסון טוען שהמחקר שנעשה סולל את הדרך למחקרים נוספים שיובילו לטיפולים חדשניים ומשופרים יותר. למשל הוא מציע להוסיף לטיפול הכימותרפי מתן נוגדנים לפרוטאין WNT16B שינטרלו את פעולתו ובכך יסייעו להצלחת הטיפול על ידי הרג רב יותר של תאים סרטניים. לחילופין, הוא מציע להפחית את המינון של הטיפול הכימותרפי ואת רמת הרעילות שלו.

מחקרים קודמים

מחקר זה ומסקנותיו מצטרפים למחקרים קודמים שנעשו בנושא והטילו ספק ביעילותה של הכימותרפיה.

לדוגמה, מחקר שנעשה על ידי חוקרים מאוסטרליה בדק את תוחלת החיים של חולי סרטן שונים בין השנים 1990-2004 שקיבלו טיפול כימותרפי.

תוחלת החיים נבדקה לאורך חמש שנים לאחר סיום הטיפול, שכן הנחת הרפואה היא שמי ששרד חמש שנים לאחר קבלת טיפול לסרטן והמחלה לא התפרצה אצלו שוב נחשב כמי שהבריא.

במילים אחרות, מטרת המחקר הייתה לבדוק האם הכימותרפיה מסייעת לחולים להבריא מהסרטן. ממצאי המחקר הראו שהכימותרפיה תרמה להארכת תוחלת החיים לאורך חמש שנים רק אצל 2% בממוצע מהנבדקים.

השאלה המתבקשת היא, מדוע ממשיכים להשתמש בכימותרפיה כטיפול מרכזי בסרטן אם היא לא יעילה? נראה שהתשובה לכך טמונה למרבה הצער במניעים כלכליים של הרופאים וחברות התרופות.

ראו גם:

התפתחות זיהומים והקשר לטיפול הכימותרפי

תופעת הלוואי של תרופות כימותרפיות

סוגי כימותרפיה

>

כימותרפיה מזיקה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן