חזה גדול וסרטן השד

חזההסיבה העיקרית בגללה לנשים יש שדיים היא לצורך ייצור חלב והזנה של התינוק. עם ההתפתחות של המין האנושי, השדיים הפכו מאיבר שמטרתו היא פונקציונאלית בלבד לחלק אינטגראלי מתהליך המשיכה בין המינים לצרכי רבייה. מאז תקופת הרנסאנס הושם דגש גדול מאוד על כל מה שנוגע לאסתטיקה של השדיים והם הפכו להיות מושא לציורים, לשירים ולנושא בספרים.

ה"אופנה" הנוגעת לשדיים משתנה גם היא מעת לעת- לפעמים "נכון" להיות בעלת שדיים גדולים, לפעמים עדיף שיהיו קטנים. בהתאם לאופנה זו נשים רבות פונות לביצוע של ניתוחים פלסטיים להגדלה או הקטנה של השדיים.

נשים רבות בעלות מידת חזייה גדולה מתלוננת על כך שהחזה הגדול מפריע להן לישון, לעסוק בפעילויות ספורטיביות ובעיקר גורם להן לכאבי גב ואלה הן הסיבות העיקריות בגינן אותן נשים רוצות להקטין את החזה.

ממאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי BMC Medical Genetics עולה כי שדיים גדולים לא רק מהווים בעיה אסתטית או בעיה הנוגעת לכאבי גב, אלא מציבים את האישה שנושאת אותם בסיכון גבוה יותר לחלות בעתיד בסרטן השד.

סרטן השד

סרטן השד היא אחת ממחלות הסרטן השכיחות בקרב נשים במדינת ישראל. מידי שנה מאובחנות במדינה כ-4000 חולות חדשות במחלה, אולם החדשות הטובות הן שבזכות הגילוי המוקדם במרבית המקרים ופיתוח של תרופות חדשות, שיעורי ההחלמה מהמחלה יכולים להגיע עד לכמעט 90%.

על אף שבשנים האחרונות אנו לא רואים ירידה בתחלואה במחלה, קיימת ירידה משמעותית מאוד בתמותה.

חלק גדול מכך ניתן לייחס להכנסת בדיקות הסקר לגילוי מוקדם של סרטן השד (ממוגרפיה) אל סל הבריאות. בנוסף, הפרוטוקולים לטיפול בסרטן השד משתנים כל העת, וטיפולים חדשים נכנסים לשימוש. בנוסף, מה שהיה פעם סוג אחד גדול של סרטן שנקרא "סרטן השד" מחולק היום לתת סוגים רבים, בהתאם לתבנית המולקולארית של התאים הפגומים, ולאור כך אנו יכולים להעניק טיפול ספציפי ויעיל יותר.

מדוע חזה גדול הוא גורם סיכון לסרטן השד?

המאמר החדש שפורסם כאמור במגזין BMC Medical Genetics מתאר מחקר שבוצע על ידי חוקרים ממכון 23andMe שנמצא בקליפורניה ארה"ב. החוקרים החליטו לבדוק נושא שטרם נבדק בעבר- האם לגודל החזה של אישה, שמוערך באופן עקיף על ידי מידת החזייה שלה, יש השפעה כלשהי על הסיכוי שלה לחלות בסרטן השד.

הבסיס להשערה זו נעוץ בעובדה שהשד היא רקמה המגיבה להורמונים. חלק ניכר מהגדילה של השדיים נובעת כתוצאה מהפרשה של ההורמון אסטרוגן בגיל ההתבגרות. הורמון זה אחראי גם להאצת גדילת השדיים בזמן ההיריון. קיימים גם גידולים רבים שמקורם בתאי שד ומגיבים להורמונים כמו אסטרוגן בגדילת יתר והתפתחות.

לצורך המחקר, גייסו החוקרים למעלה מ-16,000 נשים ממוצא אירופאי שנתבקשו לדווח על מידת החזייה שלהן.

לאחר מכן, נלקחו מהמתנדבות דגימות DNA ובוצע מיפוי של המטען הגנטי שלהן, בדגש על חיפוש מוטציות זעירות הנקראות SNP's.

בבואם לנתח את תוצאות המחקר, ראו החוקרים כי שלוש מכל שבע נשים הראו כי קיים קשר בין מידת החזייה לבין הסיכון לחלות בסרטן השד. הסיכון נמדד על ידי קיום של מוטציות מסוימות שהוכח כי נמצאות בקשר עם הופעה של גידולים בשד. ככל שמידת החזייה הייתה גדולה יותר, הסיכון לתחלואה היה גדול יותר.

מדובר במחקר הראשון מסוגו שנערך על מנת לבדוק קשר בין גודל השד לבין הסיכוי לחלות בסרטן שד, החוקרים משערים כי קיים קשר בין ההורמון אסטרוגן שגורם להתפתחות וגדילה של השדיים, לבין סיכון יתר להופעה של גידולים בשד, אך הם מציינים כי דרושים מחקרים נוספים בנושא על מנת לאשש סברה זו.

>

חזה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן