כל הנוצץ זהב: חלקיקי זהב לאבחון סרטן הפה

מחקר גילה כי חלקיקי זהב יעזרו באבחון סרטן הפה
מחקר גילה כי חלקיקי זהב יעזרו באבחון סרטן הפה

שיעור התמותה הגבוה כתוצאה ממחלת הסרטן כגון קרצינומות תאי קשקש ברירית הפה, וסוגים נוספים של סרטן הלוע והצוואר, מצביעים על קושי באיתור המחלה בשלביההמוקדמים, אשר עשויים לאפשר לריפוי. סרטן חלל הפה והלוע, הם סוגי סרטן נפוצים בעולם המערבי, וזאת לאור החשיפה לגורמים הסביבתיים המזיקים והשימוש בטבק.

שיעור ההישרדות לאחר חמש שנים אינו עולה על חמישים אחוזים. שיעור ההישרדות נקבע בהתאם לפרק הזמן שבו ניתן לגלות את הגידול.

במסגרת מחקר ישראלי חדש, אשר נעשה בשיתוף של פרופסור הירשברג מבית הספר לרפואת השיניים בתל אביב ורופאים נוספים מבית החולים שיבא, פורסמו שיטות לאבחון סרטן הפה באמצעות חלקיקי זהב. המחקר שילב מספר ניסויים קליניים בתחום רפואת הפה והתחום האונקולוגי.

טכנולוגיה חדישה

דוקטור דרור פיקסלר, מהפקולטה להנדסה ומהמכון לננו וחומרים מתקדמים, פיתח את הטכנולוגיה לגילוי גידולים סרטניים בפה. ד"ר פיקסלר והחוקרים השותפים למחקר, יצרו מערכת אופטית ננו חלקיקי זהב, המאפשרת איתור בלתי פולשני של גידולים סרטניים וללא חשיפה לקרינה מייננת.

השיטה יושמה בשרשרת של ניסויים קליניים בתחום הסרטן, וסייעה בזיהוי פשוט ומהיר של גידולים סרטניים באזור הראש, הצוואר וסרטן הלוע. הבדיקות במסגרת הניסויים נעשו תחילה בבעלי חיים וכיום צפויים להיערך בבני אדם.

הבדיקה החדשה מורכבת מחלקיקי זהב זעירים (ננו חלילקי זהב), הניתנים למטופל. המטופל אמור לגרגר את החלקיקים במשך מספר דקות, בפיו. חלקיקי הזהב למעשה, צובעים את התאים הסרטניים ונצפים בהמשך בבירור על צג מחשב, במהלך בדיקת הדמיה.

יתרונות השיטה החדשה

באמצעות טכנולוגיה חדישה זאת, ניתן לגלות סוגי סרטן שונים, סרטן הלשון ומיתרי הקול בפרט וסוגים נוספים כמו סרטן השד ומלנומה. השימוש בחלקיקי הזהב מאפשר לרופאים לזהות רקמות פגועות ורקמות בריאות, כמו גם זיהוי תאים סרטניים המסתתרים מאחורי רקמות תקינות, בניגוד למערכת אופטית בעלת מוגבלות לאיתור גידולים חבויים.

השיטה החדשה מבוססת על מדידות של החזרת האור מהרקמות ויכולתה של חדירת האור לרקמה. מאפיינים אלה נמדדים ומשקפים את המאפיינים האופטיים והרכב הרקמות בגוף. שינויים בתכונות האופטיות של הרקמה, לאחר הצטברות חלקיקי הזהב באזור הגידול, מסייעים באבחון הגידול הסרטני, בשילוב מערכת הדמיה.

עד כה נמצא, לדברי החוקרים, כי הטכנולוגיה החדשה מסייעת באיתור תאים סרטניים בעומק של עד 6 מילימטרים ברקמות של עכברים וחולדות אשר הודבקו בסרטן הפה, הראש והצוואר. יתרון נוסף הוא היכולת לאתר את גבולות הגידולים הסרטניים ברקמה והפרדתם מיתר חלקי הרקמה. לפיכך, השיטה עשוייה לסייע בתיחום הגידול הסרטני.

טכניקות נוספות לאיתור גידולים סרטניים

בדיקה קלינית של חלל הפה והגרון בשילוב של דגימות ביופסיה משמשות רופאי שיניים ורופאים מומחים רבים לאיתור גידולים סרטניים. אחת השיטות לצביעת הרקמה נקראת טולידין כחול. במסגרת השיטה נעשה שימוש בצבע הטולידין אשר צובע רקמה בעלת תאים בלתי תקינים, בכחול. שיטה אחרת, נעשית בשילוב לייזר. אור הלייזר מוחדר דרך הרקמה התקינה ואילו מוחזר מרקמה סרטנית. כמו כן, כיום נעשה שימוש בחומצה אצטית לאיתור גידולים סרטניים. דגימות הרקמה נצפות תחת מיקרוסקופ.

בדיקות הדמיה המוצעות כיום הן בדיקות סי-טי וסריקות תהודה מגנטית. חיסרון הבדיקות נובע ממחירן הגבוה והקרינה המייננת, בניגוד לשיטה החדשה אשר צפויה להוזיל את העלויות עבור המטופלים והקופות, ואינה כרוכה בחשיפה לקרינה מייננת. השימוש בחלקיקי זהב, עשוי להיות נגיש וזמין בקרב רופאי השיניים ורופאי אף אוזן גרון. כמו כן, הבדיקה החדשה משמשת ככלי אבחון ראשוני אשר מיד לאחר ביצועו, הרופא יחליט אם להמליץ למטופל על ביופסיה.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן