אווסטין מעכבת התפתחות של סרטן השחלות

סרטן השחלות היא מחלה נפוצה בעולם ונחשבת למחלת סרטן קטלנית יחסית. כ-230,000 נשים חדשות מאובחנות מידי שנה ברחבי העולם כחולת בסרטן השחלות.

הבעיה עם סוג סרטן זה הוא שהוא מאובחן בשלב מאוחר יחסית – המחלה איננה מראה סימנים בשלביה המוקדמים, ולכן כאשר כבר יש סימנים והאישה איננה מרגישה טוב, זה מצב בו ברוב המקרים הסרטן כבר התפשט ושלח גרורות.

בגלל האבחון המאוחר יחסית, עד 70% מהנשים שאובחנו ימותו כתוצאה מהמחלה בתוך חמש שנים מיום האבחנה.

הטיפולים כנגד סרטן ממשיכים להתקדם ולהתפתח כל העת אולם זה לא גורם לחוקרים מלחדול לנסות טיפולים ושילובי תרופות חדשים כדי לשפר את התוצאות של הטיפול, להקטין את הסבל שהמחלה גורמת, ולהאריך את חייהן של המטופלות.

מחקר שלב שלוש שהתפרסם בנובמבר 2011 בעיתון המדעי New England Journal of Medicine, מציג תוצאות של ניסוי שהראה כי שימוש בתרופה אווסטין, בחולות הנמצאות בשלב מתקדם של סרטן השחלות, הביא להארכת חייהן ללא התקדמות המחלה.

קבוצת החוקרים הציגה את תוצאות המחקר בכנס השנתי של האיגוד האמריקאי לאונקולוגיה קלינית ומקווה לקבל את אישור ה-FDA (מינהל המזון והתרפות האמריקני) כדי להכניס את הטיפול כטיפול סטנדרטי.

מהי אווסטין?

אווסטין, או בשמה הרפואי bevacizumab, היא תרופה מקבוצת הנוגדנים המונוקלונאליים. מדובר בתרופה ששייכת לקבוצת התרופות הביולוגיות החדישות. תרופות אלה מיוחדות מכיוון שמדובר לרוב בנוגדנים ספציפיים המכוונים לאתרים בגידול, ובכך פגיעתם בשאר הגוף ותופעות הלוואי שלהן הן פחותות יותר.

אווסטין היא נוגדן הנוגד פקטור בשם VEGF שעוזר לגידול להצמיח לעצמו כלי דם חדשים. השימוש באווסטין מונע מהגידול לצמח לעצמו כלי דם להם הוא זקוק לצורך הזנה. גידול שלא מקבל הזנה אינו מסוגל לגדול ולמעשה מצטמק.

מהלך המחקר ותוצאותיו

1528 נשים מ-11 מדינות שונות גויסו לצורך השתתפות במחקר. הגיל הממוצע של הנשים היה 57. כל הנשים היו חולות בסרטן שחלות מתקדם בדרגה 3 ומעלה וכולן קיבלו כבר את הטיפולים הכימותרפיים הקונבנציונאליים לשלב הסרטן בו הן נמצאות.

הנשים חולקו באופן אקראי ל-2 קבוצות כאשר קבוצה אחת של נשים קיבלה טיפול באווסטין והקבוצה השנייה, ששימשה קבוצת ביקרות, המשיכה לקבל את הטיפול הקונבנציונאלי שכלל קרבופלטין ופקליטקסל.

הנשים לא ידעו לאיזו קבוצה הן משתייכות וקיבלו 6 מחזורי טיפול שכל אחד מהם ארך שלושה שבועות.

הנשים שקיבלו את הטיפול הסטנדרטי הצליחו לחיות ללא התקדמות של המחלה במשך 20.3 חודשים, בעוד שהנשים שטופלו באווסטין חיו ללא התקדמות המחלה במשך 21.8 חודשים. ההבדל בהישרדות ללא מחלה נמשך גם לאחר טיפול ממושך יותר.

הנשים שקיבלו טיפול באווסטין סבלו מסיבוכים של יתר לחץ דם בשיעור של 18%- זאת לעומת 2% בלבד בקבוצת הנשים שקיבלו את הטיפול הסטנדרטי לסרטן השחלות.

בנשים בהן נצפתה נסיגה של המחלה, שיעור החזרה היה גבוה יותר בנשים שלא נטלו אווסטין ועמד על 91% חזרה, זאת לעומת 75% חזרה של המחלה בנשים שהשתייכו לקבוצה שקיבלה טיפול באווסטין.

מהן החדשות הצפויות בעתיד?

באירופה אווסטין מאושרת כיום לשימוש לסרטן שחלות מתקדם שלא טופל בעבר בתרופות אחרות. המחקר המוצג כאן מטרתו היא לגרום ל-FDA לאשר את השימוש באווסטין לצורך טיפול בסרטן השחלות גם בארה"ב.

בשנה הבאה יקבלו החוקרים את התוצאות של שיפור ההישרדות הכוללת לאחר שימוש בתרופה, ואז יוחלט האם לאשרה לשימוש גם בארה"ב.

לסיכום שלב זה של המחקר החוקרים מדווחים כי הצליחו להוכיח כי שימוש באווסטין מאריך את משך הזמן שלוקח למחלה להתקדם, ועתה עומדת מולם משימת ההוכחה שהתרופה עוזרת גם בהארכת חיים.

ראו גם:

כריתת שחלות

תרופה ניסיונית חדשה מלמדת את המערכת העיכול לתקוף גידולים סרטניים

>

אווסטין

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן