הקשר בין צריכת מוצרי חלב וסרטן השד והשחלה

חלברבים המאמרים אשר קושרים בין נזקי החלב לבין מחלות שונות. מקרי אלרגיה, מחלות לב ואף מחלות סרטן נקשרות באופן תדיר ומוכחות כבעלות קשר לשתיית ואכילת מוצרי חלב.

הסברה גורסת כי חלב הפרה, אשר נועד לזרז את גדילתו של העגל, מלא בגורמי גדילה, אשר מזיקים בתורם לגוף האדם ולתהליכים פנימיים הקשורים בו.

החלב מהווה עבור רבים מהישראלים מרכיב דיאטטי עיקרי, במיוחד לאור העלייה בפרסומים ובקמפיינים השונים.

מחקרים רבים ניסו לחקור את הקשר בין מרכיבי החלב השונים והתפתחות סרטנית, כמו למשל וויטמין D וסידן. עידוד אכילת מוצרי חלב, עלולה לגרום לנזק אם לוקחים בחשבון כי את המרכיבים עצמם אפשר למצוא במיני מזונות נוספים.

מחקרים תומכים

במחקר גדול, אשר הקיף 80,326 נשים אמריקאיות נבדק הקשר שבין צריכת לקטוז לסרטן השחלות. מחקר זה מצא כי נשים אשר צרכו כמויות לקטוז גדולות היו בסיכון גבוה ב 44% לפתח סרטן שחלות בהשוואה לנשים אשר צרכו כמויות נמוכות יותר (שוות ערך לשלוש מנות חלב בחודש).

מחקרים נוספים רבים לא העלו תוצאות חד משמעיות וברורות כמו אלו, אולם הם לא שללו קשר אפשרי זה. אולם אין ספק כי מוצרי חלב שמנים, כמו חלב מלא וגבינות שמנות עמוס בשומן רווי עלולים אף הם לגרום להתמרה סרטנית.

מחקר אחר שבחן 36 מקרים סיניים, בדק את השפעת הסידן וויטמין D על הסיכון להתפתחות סרטן השד.

מחקר זה ודומים לו העלה קשר הפוך בין גורמים אלה לסרטן השד. כלומר צריכה גבוהה של סידן הפחיתה את הסיכון לסרטן השד ב- 9% בהשוואה לקבוצה אשר צרכה סידן ברמה נמוכה. גם צריכה גבוהה של וויטמין D נמצאה לסיכון מופחת להתפתחות סרטן שד ב 45% בהשוואה לרמות גבוהות יותר.

מחקרים אלה מראים את חשיבות גורמי החלב במניעת התפתחות סרטנית. אולם, יש לשים לב כי רכיבים אלה נמצאים גם במקורות אחרים מלבד החלב, כמו למשל שומשום.

מקורות אחרים לסידן ויטמין D

מכיוון שהחלב ומוצריו מכילים כמויות סידן גדולות, הם מומלצים על ידי ארגוני הבריאות השונים. אולם סידן אפשר לצרוך גם בירקות עליים, כמו ברוקולי וכרוב, פירות יבשים, טחינה, שומשום וסויה. וויטמין D, יכול להילקח ממזונות כמו דגי ים, סרדינים, ביצים כמו גם חשיפה לשמש. יש לחשוב על המינונים, מכיוון שלכל אחד מהמרכיבים יש את יתרונותיו וחסרונותיו.

מעבר לסיכונים הקיימים בחלב הפרה, הוא פעמים רבות מכיל מזהמים כחומרי הדברה וגורמי גדילה כמו .IGF-I

חומרים אלה ניתנים לפרות בכד לגרום לייצור חלב מוגבר. הסברה אומרת כי חומרים אלה יעודדו התפתחות של סרטן שד ושחלה.

עם זאת, מכיוון שלא משתמשים, לרוב בהורמונים אלה, במיוחד לא באירופה, לא נעשים מחקרים עמוקים יותר אודות קשר פוטנציאלי זה.

המלצות המחקרים

מכיוון שעדיין מרבית המחקרים לא מצליחים לתת תשובה חד משמעית, אין המלצה גורפת להוציא את פריטי החלב מהדיאטה.

אולם, לפעמים כדאי לקחת זאת בחשבון, כאשר מנסים להשתית את הדיאטה על מזון בריא ונכון יותר.

יתרה מזו רבים סובלים מאי סבילות ללקטוז, ועדיין ממשיכים לצרוך חלב ומוצריו על יתרונותיו ומרכיביו הנוספים. לפעמים, הבחירה באי אכילת חלב תתרום יותר מאשר תשלול את יתרונותיו.

דרושים עוד מחקרים אתנוגרפיים וגיאוגרפיים בכדי להבין את הגורמים לשכיחות המחלה הגדולים באופן משמעותי במערב לעומת המזרח (סין ויפן). ביפן, סרטן השד כמעט ואינו נוכח, הסטטיסטיקה מספרת על אישה אחת אשר תחלה ותמות מתוך 11,000.

והנה, מחקר נוסף שנערך ב-2014 הראה ממצאים מדאיגים נוספים בנוגע לצריכת החלב והוא מסמן את הקשר בין צריכה זו לעליית הסיכון לחלות בסרטן הכבד.

>

חלב

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן