סוגים שונים של גידולים בעין

עיןגם בעין, בדומה לרוב איברי הגוף, יכולים להתפתח גידולים ממאירים, המייצגים התפתחות ושגשוג לא תקין של תאים ברקמה.

אפשר לחלק את הגידולים בעין באופן גס לגידולים המופיעים בגיל הצעיר וגידולים המופיעים בגיל המבוגר. שני סוגי הגידולים הנפוצים ביותר הם רטינובלסטומה ומלנומה.

סוגים שונים של גידולים ממאירים בעין

רטינובלסטומה

רטינובלסטומה הוא גידול המופיע בילדים, ומתפתח מרשתית העין. גידול זה מייצג מצב ביולוגי מיוחד, והוא שימש מודל למחקר של סוגי סרטן רבים, וזיהוי גנים המעורבים בהתפתחות סרטן.

ברטינובלסטומה נפגע הגן RB, המוכנה "גן מדכא סרטן" (Tumor Suppressor gene). הפגיעה בגן יכולה להופיע בשתי צורות עיקריות: צורה מולדת, המופיעה בכל תאי הגוף, וצורה ספורדית, המופיעה באקראי בתא אחד בעין.

הצורה הראשונה של המחלה מסתמנת בדרך כלל כגידולים בשתי העיניים, או כמספר גידולים המופיעים באותו זמן. כאשר הגידול מתפתח באופן אקראי בתא בודד, הגידול בדרך כלל יחיד, ומופיע בעין אחת.

גידול כזה איננו תורשתי, ואין חשש למעבר המחלה בדור הבא (ברוב המקרים). גידול דו עיני, מאידך, מאופיין בפגיעה בגן בכל תאי הגוף, ובכללם תאי הנבט, ויועבר לדור הילדים. גידול ממאיר זה מופיע בדרך כלל בילדים קטנים, עד גיל 5.

הטיפול ברטינובסלטומה תלוי בסוג הגידול. בגידול חד עייני החשש לאובדן הראייה נמוך, בגלל העין הבריאה המתפקדת.

לכן, הטיפול בגידול כזה כולל בדרך כלל כריתה של העין עם הגידול (אנוקלואציה – Enucluation). לעומת זאת, בגידול דו עיניי, הרצון לשמור על הראייה גדול, ולכן לא מטפלים בחולים בהסרה של שתי העיניים, אלא באמצעות כימותרפיה מתאימה.

במקרה של הסרת העין, ניתן להתאים תותב – עין מלאכותית. העיניים המלאכותיות המיוצרות כיום דומות ביותר לעיניים אמיתיות, וכמעט שלא ניתן להבחין בהבדל בין העין האמיתית לתותב.

מלנומה

בעין, בדומה לעור, נמצאים תאים המעניקים את הצבע לרקמה. צבעה של הקשתית ואופייה של הרשתית נקבעים על ידי המלנין, המיוצר על ידי תאים המכונים מלנוציטים.

גידול ממאיר של המלנווציטים מכונה מלנומה. בניגוד למלנומה של העור, מלנומה בעין כנראה איננה קשורה לחשיפה ממושכת לשמש.

גידול זה יכול להתפתח בחלק האחורי של העין (Choroidal or uveal Melanoma), או בחלק הקדמי ((Iris melanoma. גידול זה נפוץ יותר במבוגרים, אם כי הוא יכול להופיע כמעט בכל גיל.

ניתן להבחין בגידול בהתבוננות בעין באמצעות מנורת סדק (Slit Lamp) אצל רופא העיניים.

כיום, הטיפול בקו הראשון במלנומה של העין כולל ברכיתרפיה. ברכיתרפיה היא שיטה חדשה של קרינה. בניגוד לקרינה רגילה, בה מוקרן הגוף על ידי מקור קרינה מבחוץ, בברכיתרפיה מוחדר מקור פולט קרינה אל תוך הגוף, ומשחרר שם את הקרינה.

היתרון בשיטה זו כולל פגיעה מועטת יחסית ברקמות הסמוכות, אבל השליטה בשדה הקרינה נמוך יותר. שיטת טיפול זו במלנומה של העין יעילה באופן יחסי, ומשיגה תוצאות ריפוי טובות. חשוב לעקוב אחר החולים כדי לזהות גרורות (המופיעות בדרך כלל בכבד) מוקדם ככל האפשר.

גידולים אחרים

גידולים נדירים יותר המופיעים בעין הם לימפומה ורבדומיוסרקומה. לימפומה (Lymphoma) הוא גידול של תאי דם לבנים מסוג לימפוציטים.

גידול זה נפוץ במקומות שונים בגוף, ויכול גם להופיע בעין. הטיפול כולל מתן כימותרפיה, וסיכויי ההבראה טובים למדי. רבדומיוסרקומה (rhabdomyosarcoma) הוא גידול של השרירים המשורטטים המניעים את העין.

גידול זה מופיע בעיקר אצל ילדים ונוטה להתפתח במהירות רבה. הטיפול כוללת כימותרפיה בשילוב קרינה וניתוח במקרה הצורך.

>

עין

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן