הקשר בין יין אדום וסרטן השד

יין אדוםלרוב כאשר חושבים על כוס יין אדום היא נמצאת לצידו של סטייק עסיסי או על שולחן במסעדה רומנטית. יין הוא אחד המשקאות האלכוהוליים הותיקים ביותר בעולם ותיעוד על שתיית יין מתחיל ביהדות עוד בימי התנ"ך והוא קשור לפולחנים דתיים רבים.

פרט ליכולתו של אלכוהול להביא אדם למצב של שכרות בטווח הקצר, נמצא כי ליין יש השפעות רבות על בריאותינו. בעוד שצריכה מוגברת של אלכוהול נמצאה קשורה למחלות קשות וסרטנים של הכבד ומערכת העיכול, צריכה מתונה של אלכוהול הוכחה כמפחיתה סיכוי לחלות במחלות לב וכלי דם.

סרטן שד

סרטן השד הינו סוג הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים במדינת ישראל ובעולם בכלל. מידי שנה מאובחנות בישראל כ-400 נשים כחולות בסרטן השד.

הטיפולים החדשים הקיימים כיום נגד סוג סרטן זה, בשילוב עם בדיקות הסקר (בדיקות ממוגרפיה) שמאפשרות זיהוי גידולים בשלב מוקדם, הביאו למצב בו 90% מהנשים שהסרטן אצלן זוהה בשלב מוקדם יוכלו להירפא כליל מהמחלה.

גידולים בשד מגיבים מאוד לפעילות של הורמוני המין הנשיים אסטרוגן ופרוגסטרון. השפעתם של ההורמונים הנ"ל על הגידולים יכולה להגביר את קצב חלוקתם ולגרום להם להתפתח ולעיתים להפוך אלימים יותר. השפעה זו אינה קיימת בכל סוגי הגידולים בשד.

סוג אחד של תרופות לטיפול בסרטן השד הוא מעכבי ארומטאז. תרופות אלה מפחיתות ייצור של אסטרוגן, ובכך מונעות אספקה של ההורמון מגידולים הזקוקים לו לצורך התפתחותם.

יין אדום וסרטן השד – האם הוא מועיל או מזיק?

מחקר 1 –  יין אדום תורם להתפתחות סרטן השד

מאמרים רבים פורסמו בעקבות מחקרים שנעשו על הקשר בין צריכה של יין אדום לבין סרטן השד.

בשנת 2008 בכנס השנתי של האגודה האמריקאית לחקר הסרטן הוצג מחקר רחב היקף שהציע כי שתייה של יין אדום, גם בכמות מתונה, מעלה בעשרות אחוזים את הסיכוי לחלות בסרטן השד. אותו מחקר עקב אחר למעלה מ- 184,000 נשים  ובדק את הרגלי השתייה שלהן, ובמקביל המחקר בדק היארעות של סרטן שד בקרב אותן נשים.

התברר כי נשים שנהגו לשתות 1-2 כוסות (כוס- 237 מ"ל) יין אדום ביום, היו בסיכון גבוה ב-32% לפתח סרטן שד. הסיכון קפץ ל-51% יותר בנשים ששתו שלוש כוסות של יין אדום ביום.

יש לציין כי תוצאות המחקר היו זהות גם בשתייה של סוגים שונים של אלכוהול ולא רק יין אדום.

החוקרים הניחו כי האלכוהול פוגע בפעילות ההורמון הנשי אסטרוגן, ובכך מגביר את הסיכוי של אותן נשים לפתח גידול סרטני בשד.

מחקר 2 – יין אדום מפחית באופן משמעותי את הסיכוי לחלות בסרטן השד

לאחרונה פורסמו במגזין הרפואי Journal of Women's Health ממצאים של מחקר הסותר את תוצאות המחקר משנת 2008.

על פי המחקר החדש, צריכה של כוס אחת של יין אדום ביום מפחיתה באופן משמעותי את הסיכוי לחלות בסרטן השד. במקרה זה מדובר על יין אדום בלבד ולא על כל סוגי האלכוהול כמו במחקר הקודם.

במסגרת המחקר נבדקו 36 נשים כאשר מחצית מהן התבקשו לשתות כוס יין אדום ביום והמחצית השנייה לא שתו.

דגימות דם נלקחו מכל המשתתפות בכדי לבדוק רמה של הורמונים ואנזימים המשתתפים בתהליך יצירת הסרטן. התברר כי הנשים ששתו יין אדום היו בעלות רמות נמוכות יותר של אסטרוגן בדם מאשר הנשים שלא שתו יין אדום. לא נמצאה השפעה דומה עם שתייה של יין לבן.

החוקרים הסיקו כי ביין האדום קיימים חומרים שפועלים כמו מעכבי ארומטאז ובכך מפחיתים את היצירה של אסטרוגן מטסטוסטרון.

מסקנות לאור ממצאי המחקרים

לאור שני המחקרים הנ"ל לא ניתן לצאת עדיין בהצהרה גורפת בנוגע להשפעה המדויקת של שתיית יין אדום על היארעות של סרטן השד. יש להמתין לתוצאות מחקרים נוספים בנושא שלבטח יגיעו בקרוב.

ראו גם:

חוקרים הצליחו לצמצם גידולים סרטניים

>

יין אדום

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן