מחקר מצא כי שינה מקוטעת מאצה התפשטות מחלת הסרטן

מחקרקשר אפשרי בין דום נשימה בשינה ותמותה מוגברת בעקבות סרטן נמצא במחקר שהתפתח על ידי צוות חוקרים בראשות ד"ר דוד גוזל, יו"ר לרפואת ילדים באוניברסיטת בית החולים לילדים בשיקגו, בסדרת ניסויים אשר חקרו את השפעות השינה המקוטעת על האצת התפשטות הסרטן.

המחקר גילה כי שינה באיכות ירודה, עשויה להאיץ את צמיחת הסרטן, להגביר את תוקפנות הגידול ולהחניק את יכולת מערכת החיסון למיגור סרטן מוקדם.

המסר של ד"ר גוזל הוא חד משמעי: על חולי סרטן בפרט, ועל אנשים בריאים בכלל, לדאוג לאיכות וכמות השינה, בדיוק כפי שהם דואגים לחשבון הבנק שלהם. המחקר החדש מופיע בכתב העת המקוון Cancer Research.

בשיתוף פעולה עם עמיתים מאוניברסיטת שיקגו ואוניברסיטת לויוויל, החל ד"ר גוזל בסדרת ניסויים על שתי קבוצות עכברים בהגדרות דיור נפרדות. מתוך נקודת מוצא כי העכברים בדרך כלל ישנים במהלך היום, החוקרים הציבו מברשת שקטה ממונעת בכלובים של קבוצת עכברים אחת בכל שתי דקות. העכברים היו מתעוררים ואז נרדמים שוב.

הקבוצה השנייה של העכברים נותרה ללא הפרעה בשנתם. לאחר שבוע, הוזרקו תאים משני סוגי גידולים לשתי הקבוצות, ובתוך 9-12 ימים, כל העכברים, ללא קשר לכלוב בו ישנו, פיתחו גידולים מוחשיים. חודש לאחר ההזרקה, העריכו החוקרים את הגידולים.

החוקרים גילו כי הגידולים שנמצאו בקבוצת העכברים עם השינה המקוטעת, היו גדולים פי שניים מאלה שנמצאו בקבוצת העכברים ללא הפרעת השינה. גוזל מסר בהודעה לעיתונות כי שינה מקוטעת משנה את הדרך בה עוסקת המערכת החיסונית בסרטן, באופנים אשר הופכים את המחלה לאגרסיבית יותר.

בשלב הבא, ערכו החוקרים ניסוי המשך שבו הושתלו תאים סרטניים בשרירי הירך של כל העכברים. גוזל מסר כי הגידולים עטופים בדרך כלל בקפסולת רקמה מסביב, כמו צלקת. הם יוצרים כדורים קטנים, עם תיחום יפה בין רקמה סרטנית ונורמאלית.

אך בקבוצת העכברים עם השינה המקוטעת, הגידולים היו הרבה יותר פולשניים. הם נדחפו באמצעות הקפסולה, הוכנסו לתוך השריר ואל העצם, ויצרו מצב כאוטי. על מנת להבין באופן מעמיק יותר את ההשפעות המיטיבות של שינה, תרופת הפלא של אימא טבע, החוקרים חקרו את מערכת החיסון ולאחר מכן ערכו ניסוי אחד סופי.

תגובה חיסונית

גוזל ועמיתיו מצאו כי ההבדל לאחר ניתוח הגידולים, הראה כי הם מונעים על ידי תאים מהמערכת החיסונית, הנקראת מקרופאגים, גידולים קשורים (Tams), בצורת אשכול באזור הגידולים. כחלק מתגובת מערכת החיסון לסרטן, גידולים אלו יכולים להגיב במגוון דרכים.

כך, למשל, חלקם מקדמים את התגובה החיסונית החזקה ומחסלים את התאים הסרטניים, ואילו אחרים מדכאים את החסינות ובכך מעודדים צמיחת גידול. בקרב קבוצת העכברים שנחה היטב, נמצא כי קידום התגובה החיסונית החזקה היה ברור. מצד שני, קבוצת העכברים מקוטעת השינה הראתה שפע של עידוד גידול סרטני, בעיקר סביב אזורי הגידולים.

קבוצת העכברים מקוטעת השינה הראו אף רמות גבוהות של חלבון שעשוי להפעיל את המערכת החיסונית. החוקרים ערכו ניסוי נוסף, והפעם השביתו חלבון זה ומצאו כי צמיחת הגידול בקרב קבוצת עכברי השינה המקוטעת לא היה גדול יותר מאשר בקרב קבוצת העכברים עם השינה ללא הפרעה.

גוזל מסר כי החלבון מסייע להפעלת שליטה על מערכת החיסון המולדת, ונראה כי הוא משפיע על קידום סרטן כתוצאה מאובדן שינה. בנוסף, כתבו החוקרים במסקנת המחקר, כי בהתחשב בממצאים, ועל פי השכיחות הגבוהה של שתי הפרעות השינה, קיים קשר ברור והפרעות מרחיקות לכת בין הפרעות שינה לבין סרטן בגיל העמידה או בקרב אוכלוסייה מבוגרת יותר.

ראו גם:

מחסור בשינה עלול לגרום לסרטן המעי הגס

>

מחקר

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן