בדיקה ביתית לזיהוי סרטן המעי הגס

בדיקה ביתית לגילוי סרטן המעי הגס
בדיקה ביתית לגילוי סרטן המעי הגס

ביקורת ממחקר חדש מגלה כי בדיקה חדשה לזיהוי דם סמוי בצואה היא דרך יעילה למניעת סרטן המעי הגס.

הבדיקה, הנקראת בדיקת צואה, Fecal Immunochemical Tests (FIT), מבוצעת בבית לזיהוי כמויות זעירות של דם בצואה, המהוות סימן אפשרי לסרטן המעי הגס.

החוקרים בדקו 19 מחקרים וגילו כי הבדיקה החדשה מתאימה, היות ולמעלה משלושה רבעים מגידולי המעי הגס נמצאו בזכותה והיא נחשבת כיעילה ביותר למניעת סרטן. הממצאים דווחו בגיליון פברואר 4 של כתב העת Annals of Internal Medicine.

מהלך המחקר

המחקר בדק ניתוח של 19 מחקרים שבוצעו משנת 1996, ובדק שמונה סוגים של בדיקות FIT. החוקרים מצאו כי רגישות הבדיקות שבוצעו משתנות ממחקר למחקר, אך הפער הצטמצם כאשר החוקרים לא כללו במחקר בדיקות שכבר אינן נמצאות בשוק.

בממוצע, מצאה הביקורת כי יכולת הבדיקה באיתור 79% ממקרי סרטן המעי הגס מציבה אותה כבעלת דיוק להענקת תוצאה שלילית ללמעלה מתשעים אחוזים מהאנשים שאינם סובלים מסרטן המעי הגס.

להפתעת החוקרים, הם מצאו כי גם כאשר בוצעו שתיים או שלוש דגימות צואה באופן שאינו טוב יותר מבדיקות אחרות, אנשים היו מוכנים לבצע אותה בשל פשטות התהליך בהשוואה לבדיקות פולשניות אחרות.

המכון האמריקאי הלאומי לסוכרת ומחלות עיכול וכליות, והמכון הלאומי לסרטן, מימנו חלק משמעותי מתהליך המחקר.

למי מתאימה הבדיקה?

מומחים ממליצים כי אנשים הנמצאים בסיכון ממוצע לסרטן המעי הגס, יתחילו לקבל בדיקות בגיל חמישים, תוך בחירה מבין מספר אפשרויות, כולל בדיקות צואה שנתיות ובדיקת קולונסקופיה אם התוצאה חיובית.

קולונסקופיה מבוצעת אחת לעשר שנים וסיגמואידוסקופיה מבוצעת אחת לחמש שנים. שתי בדיקות אלו הן פרוצדורות פולשניות הבודקות את פנים מעי הגס, אך סיגמואידוסקויה היא פחות יסודית ובוחנת רק את החלק התחתון של המעי הגס.

הסיכון ללקות בסרטן המעי הגס הוא אחד לעשרים, ועלול לגרום למקרי מוות רבים, אך שיעור התמותה נמצא בירידה במשך מספר עשרות שנים, בעקבות הקפדה על ביצוע הבדיקות, ובכל זאת, עדיין אנשים רבים אינם מקפידים להיבדק.

אופן ביצוע הבדיקה

בדיקת FIT ניתנת לביצוע באופן קל למדי, ובתהליך ביתי באמצעות ערכה אישית. אדם משתמש במברשת על מנת לקבל דגימת צואה, ולאחר מכן שולח אותה למעבדה. אך להבדיל מבדיקות ישנות יותר, בדיקה זו אינה כרוכה בדיאטה או הגבלת צריכת תרופות בימים שלפני הבדיקה. פשטות הבדיקה היא זו שמעניקה יתרון ברור על פני בדיקת קולונוסקופיה, אך עדיין קיים צורך במחקר נוסף על מנת לוודא באיזה אופן היא יעילה יותר להצלת חיים.

ההחלטה לגבי בחירה בין בדיקת FIT לבין בדיקות אחרות היא החלטה אישית אותה מקבל כל אדם מתוך מניעים שונים, ולאחר התייעצות עם הרופא. כל מה שחשוב הוא לוודא כי אכן קיימת הקפדה לבצע שיטת בדיקה אחת לפחות במועדים קבועים.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן