סויה וסרטן הריאות

מחקרמחקר חדש מצא קשר בין תזונה עשירה בסויה לבין הקטנת הסיכון לסרטן הריאות בנשים שאינן מעשנות. המחקר, אשר פורסם בכתב העת America Journal of Epidemiology אסף נתונים מכ-70,000 נשים סיניות בין השנים 1997-2000.

במחקר זה, בדקו החוקרים את הרגלי התזונה של הנשים ואת היארעות מחלות שונות, וביניהן סרטן הריאה.

תוצאות המחקר הראו שנשים שאינן מעשנות נמצאו בסיכון נופחת לפתח את סרטן הריאה במידה ותזונתן היתה עשירה בסויה.

חשוב לציין שמבחינה אפידמיולוגית, במחקרים מסוג זה לא מוכח שצריכת סויה אכן גורמת לירידה בהיארעות סרטן הריאה ויש לקחת תוצאות אלה בעירבון מוגבל לפני שמתחילים בשינוי אקוטי של התזונה.

מהלך המחקר

במחקר זה נאספו נתונים ממחקר גדול אשר נעשה בשנחאי ונקראshanghai women's Health study, אשר בו נבדק באופן רוחבי הקשר בין אורח החיים וההרגלים של נשים ובין בריאותן. בשלב הראשון של המחקר, תושאלו הנשים לגבי מרכיבים מסוימים באורח חייהן ובין היתר על צריכת סויה.

בשלב זה ענו הנשים על שאלונים בנוגע לתזונה שלהם בתחילת המחקר, ולאחר מספר שנים עשו זאת שוב על מנת לעדכן את הנתונים.

לאורך המחקר (שארך כ-9 שנים בממוצע) בוצע מעקב אחר בריאות הנחקרות, הופעת מחלות שונות ומצבן הגופני.

בקרב הנחקרות, אירעו 370 אירועים של סרטן הריאה, ו-340 מהם היו בנשים שאינן מעשנות. לאחר בדיקת הנתונים, התגלה שאצל נשים הצורכות סויה באופן קבוע, הסיכון לחלות בסרטן הריאה היה נמוך ב35% מאשר נשים אחרות.

הסויה כגורם מגן מפני סרטן הריאה

תוצאות המחקר הראו שקיים קשר בין אכילת סויה לבין הורדת הסיכון לסרטן הריאה. על פי תוצאות המחקר, על כל 5 גרמים של סויה ביום, הושגה ירידה של 7% בסיכון לסרטן הריאה. כלומר, אכילה של לדוגמא 28 גרם טופו גורמת בסופו של דבר לירידה של 7%, וככל שכמות הסויה גדלה, כך ההגנה מפני הסרטן גדלה גם כן.

כמו כן, הורדת הסיכון לסרטן הייתה משמעותית יותר עבור סוגים אגרסיביים של הסרטן, ואצל נשים אשר אכלו טופו נצפו יותר מקרים קלים של סרטן הריאה. מלבד זאת, אכילת הסויה השפיעה יותר על נשים אשר גיל הפסקת המחזור שלהן היה מאוחר יותר.

סרטן ריאה אשר אינו קשור לעישון.

הגנה מפני סוג מסוים של סרטן הריאה

באופן כללי, סרטן הריאה הוא מחלה עם קשר ישיר לעישון, ורוב מקרי סרטן הריאה מופיעים דווקא במעשנים.

מחקר זה מראה שסויה מגנה דווקא מפני הסוג הפחות נפוץ של סרטן הריאה, אשר מופיע ב"לא מעשנים". ולכן, חשוב להדגיש שלא הוכח קשר בין אכילת סויה ובין הגנה מפני סרטן הריאה במעשנים, אשר אצלם הדרך הטובה ביותר להימנע מהמחלה היא כמובן להפסיק לעשן.

מחקרים נוספים תומכים בטענה

לאחר שהושגו תוצאות המחקרים, בדקו החוקרים האם בוצעו מחקרים נוספים בנושא. ואכן, בדיקה של 11 מחקרים דומים אשר כללה כרבע מליון בני אדם ואשר השיגו תוצאות דומות, חיזקה את טענת החוקרים. גם על פי המחקרים הקודמים, אכילת סויה יכולה להוריד את הסיכון לסרטן הריאות בצורה משמעותית, ויחוד תוצאות המחקרים הראה שאכילת סויה מורידה את הסיכון לסרטן הריאה בכ- 40%, ועל כל גרם חלבון סויה משיגים ירידה של 4 אחוזים בסיכון להופעת המחלה.

הסגולות הרפואיות של הסויה

במשך שנים רבות, לא היו עדויות לגבי ההשפעות הבריאותיות של הסויה, ואף ההשערה הרווחת היתה שסויה דווקא מגבירה היארעות של סרטן השד.

לאחר שטענות אלה לא הוכחו מחקרית, ולאחר ביצוע מחקרים אלה, ניתן לראות שלסויה דווקא אפקטים חיוביים, ומדובר במרכיב מזון בריא וחשוב, אשר מספק הגנה מפני מחלות שונות כמו סרטן הריאה.>

מחקר

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן