תבלין הכורכום יכול למנוע הופעת מחלת הסרטן

כולם וודאי מכירים את סגולותיו הנפלאות של הכורכום בתור תבלין, אבל האם מישהו אי פעם חשב על כך שהוא יכול לשמש כתרופה? בשנים האחרונות צצים יותר ויותר מאמרים ומחקרים על סגולותיו של הכורכום בריפוי או הקלה של מחלות מסוימות, ורבות מדובר על סגולותיו של הכורכום כטיפול בסרטן.

מחקרים מראים כי הכורכום טוב למניעה של הופעת גידולים, עוזר לטיפולים כמו כימותרפיה והקרנות ואף מונע התפשטות של גרורות. 1,500 מאמרים נכתבו על סגולותיו של הכורכום כמונע את מחלת הסרטן, מתוך 4000 מאמרים במאגר המפורסם PUBMED.

מרכיבי הכורכום וסגולותיו

בשורש של צמח הכורכום נמצא חומר בשם "כורכומין" שהוא אחד מהחומרים המקנים לצמח את הפיגמנט הצהוב האופייני לו. הכורכומין הוא החומר הפעיל בצמח והוא עשיר בחומרים אנטי-אוקסידנטים וחומרים מונעי דלקת.

פעילותו האנטי-סרטנית של הכורכומין נבדקה במספר רב של ניסויי מעבדה והוכח כי יש לו פעילות כנגד סוגים רבים של סרטן, ביניהם ניתן למנות את סרטן הערמונית, סרטן השד, סרטן המעי הגס וסרטן הריאות.

במצבי סרטן, קיים שפעול של גורם גרעיני מסוים שמגביר נטייה ליצירת דלקת. נטייה זו היא שלב מקדים להופעה של סרטן. אותו גורם גרעיני גם מתואר כאחראי להופעת סימפטומים של סרטן כגון עייפות, דיכאון, חוסר תיאבון, ירידה במשקל וכאבים.

ישנם מחקרים המראים כי הכורכומין מסוגל להפסיק את ייצורו של אותו גורם גרעיני, ובכך לאלץ את התאים הסרטניים לחזור למצבם הנורמאלי ואפילו למנוע התפתחות של גרורות.

במחקרים מעבדתיים שנעשו הוכח כי הכורכומין בעל פעילות אנטי- סרטנית במספר מישורים: הוא מונע התרבות של תאי גידול, עוזר בהרס של תאים שהפכו לסרטניים, מונע אספקת דם שחיונית להתפתחות הגידול, מונע התפשטות גידולים לרקמות נוספות ומונע הפיכה של תאים בריאים לתאי סרטן.

צריכה מומלצת של תבלין הכורכום

הבעיה מתחילה בכך שזמינות הכורכום מהמזון לגופנו הינה נמוכה. כדי להגדיל את זמינותו הביולוגית של הכורכום ממליצים לשלב אכילה שלו יחד עם ביופרין- חומר הקיים בפלפל שחור.

אכילה משולבת שלהם תגדיל את ספיגתו של הכורכום בגוף פי 2000. כמו כן מומלץ לשלב אכילה של כורכום עם מזונות המכילים שומן כמו דגים, שמן דגים, זרעים, אבוקדו ושמן זית.

הצריכה היומית המומלצת של כורכומין שתביא להשפעות מיטיבות נעה בין 500 ל-3000 מ"ג. הכמות של כורכומין בכפית של תבלין כורכום היא 150-250 מ"ג.

לאחר מחקרים רבים ואלפי שנים שבהן הכורכום נמצא בשימוש כתבלין במזרח הרחוק, לא נצפו תופעות לוואי לשימוש בכורכום ומנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, קבע כי הוא בטוח לשימוש.

יחד עם זאת, בצריכה במינונים גבוהים, ישנן עדויות כי מופיע גירוי במערכת העיכול. צריכה מתמשכת של מינונים גבוהים של כורכום עשויה אף לגרום להופעה של בעיות בכבד, ועל כן מומלץ לחולים הסובלים מבעיות בכבד שלא להרבות בצריכה של כורכום.

מומלץ גם להימנע משימוש בכורכום אצל תינוקות, נשים הרות ונשים מניקות בגלל חוסר מידע על תופעות הלוואי שהוא גורם באוכלוסיות אלה.

פרט לסגולותיו בטיפול בסרטן, לכורכום יש השפעה על קרישת הדם- הוא מונע הצמדה של טסיות. לכן על אנשים הנוטלים תרופות הגורמות לדילול הדם כמו אספירין, קלקסן או קומדין, מומלץ להישמר ולא להגזים בשימוש בכורכום.

דרושים מחקרים קליניים רבים שיבדקו את השפעותיו של כורכום על התפתחות סרטן בגוף האנושי עצמו ולא רק בתנאי מעבדה, בכדי לקבוע את יעילותו. אולם, התוצאות עד כה מרמזות כי סגולותיו של הכורכום אינן טמונות רק בטעם העשיר שהוא מקנה לאוכל.

ראו גם:

פרי החמוציות למניעה ולעצירת מחלת הסרטן

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן