אכילת ביצים ובשר אדום מעלה את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית

מחקר חדש קובע שאכילת ביצים ובשר אדום מעלים את הסיכון לסרטן הערמונית. סרטן הערמונית הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב גברים, ומתגלה אצל גברים רבים החל מגיל 50. בשנים האחרונות נעשה מאמץ רב ללמוד לעומק על הנושא על מנת לשפר את יכולת הטיפול ובמיוחד המניעה של המחלה הקשה.

מחקר זה שבו נצפו גברים רבים לאורך שנים רבות הוסיף לידע הקיים בתחום וגרם לעליה במודעות לתזונה נכונה בקרב גברים ולהמעטה באכילת מוצרים עתירים בביצים, בשר אדום ועוף. בשלב התוצאות, הביצים הוכחו באופן מובהק סטטיסטית וחד משמעי כגורמי סיכון לסרטן הערמונית, ואילו הבשר האדום הראה קשר לסרטן אך לא באופן מובהק סטטיסטית.

הקשר בין ביצים ובשר אדום לסרטן הערמונית

אחד התחומים הקשים ביותר למחקר במסגרת סרטן הערמונית הם גורמי הסיכון השונים. מדובר בסרטן שמתקדם לאט מאוד וקשה מאוד להתמיד בבדיקת אורח חיים או חשיפה לחומרים מסוימים לאורך זמן רב כל כך.

לאחרונה נבדק הקשר בין אכילת בשר אדום וביצים לסיכון להתפתחות סרטן הערמונית. תזונה עשירה בביצים ובבשר אדום, ובמיוחד בשר אדום מעובד נפוצה מאוד בעולם המערבי וידועה בהשלכותיה השליליות. במחקר זה החוקרים חשדו שקיים קשר בין תזונה לא בריאה מסוג זה לבין התפתחות סרטן הערמונית אצל גברים מבוגרים, ואכן גילו שקיים קשר מסוג זה.

אמנם קשה היה לבדוק צריכה ארוכת שנים של מרכיבים בסיסיים אלו ולכן החוקרים חיזקו את בדיקתם על ידי בחינה מחודשת של המקרים הבולטים לאחר אבחון המחלה במטרה לבדוק את התקדמות הגידול כתלות בתזונה. כלומר, לאחר אבחנת סרטן הערמונית חילקו את הנחקרים לקבוצות לפי סוג התזונה: בשר אדום מעובד, בשר אדום לא מעובד, עוף וביצים. לפי חלוקה זו בדקו את התקדמות הגידולים על ידי מעקב צמוד ואימתו את תוצאותיהם.

אופי המחקר שארך 14 שנים

המחקר, שבוצע בין השנים 1994-2008 כלל 27,607 אשר נכנסו למחקר כבריאים ובסופו אובחנו ביניהם 199 מקרים של סרטן הערמונית שהתקדם באופן סופני (שלח גרורות או גרם למוות).

לאחר ניתוח הנתונים הסטטיסטיים, נראה היה שגברים שצרכו מעל 2.5 ביצים בממוצע בשבוע סבלו מהגברת הסיכון לסרטן הערמונית ב-81% לעומת קבוצת הביקורת שכללה גברים שצרכו חצי ביצה בממוצע במשך שבוע.

מבחינת עוף ובשר אדום, התוצאות היו דומות אך לא מובהקות סטטיסטית והראו שאכילת עוף ובשר אדום באופן מוגזם עלולים להעלות את הסיכון להתפתחות סרטן הערמונית.

מסקנות המחקר

במחקר פרוספקטיבי מסוג זה שנערך לאורך שנים רבות כל כך קשה לקבל תוצאה מדויקת ומובהקת. עם זאת, לאורך השנים הארוכות בהן בוצע המחקר נמצא הקשר בין אכילת ביצים ובשר אדום לבין התפתחות סרטן הערמונית ולהתקדמותו לאחר שהוא כבר קיים.

משמעות המחקר

למחקר זה משמעות מסוימת מבחינת אורח החיים שיש לסגל באופן כללי ובמיוחד לאחר אבחנת סרטן הערמונית.

לפי תוצאות המחקר ומסקנותיו נראה שגברים שאובחנו כסובלים מסרטן הערמונית או נמצאים בקבוצת סיכון כלשהי צריכים לסגל לעצמם תזונה דלה בביצים ובבשר, ולהפחית ככל שניתן צריכת מזון מעובד.

כלומר, לאחר שאובחנה המחלה מומלץ לשנות את התזונה לבריאה יותר (ראו גם: הקשר בין תזונה לסרטן), מופחתת כולסטרול ושומן ועשירה בירקות בריאים. שינוי זה יכול לעזור לעכב את התקדמות הגידול ולהאריך את זמן ההישרדות.

ובכלל, תזונה עשירה בביצים ובבשר אדום לא מומלצת לגברים. מצד אחד תזונה כזאת עלולה להוביל להתפתחות של סרטן הערמונית, ומצד שני תזונה שכזו מגדילה גם את רמת הכולסטרול, ובכך מגבירה את הסיכון לטרשת העורקים ולמחלות כלי דם כמו שבץ מוחי או אוטם שריר הלב הנפוצים בעיקר אצל גברים.

ראו גם:

ישיבה ממושכת מעלה את הסיכון לסרטן

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן