אמצעי חדש לגילוי סרטן שד המבוסס על המרקר Cyclin D1

מחקרהסטטיסטיקה הנוכחית בנוגע לתחלואה בסרטן השד בישראל מוסיפה להיות מדאיגה, אם בעבר הסיסמא המוכרת של האגודה למלחמת בסרטן הייתה "אחת מתשע", כיום מנתונים של האגודה עולה כי שכיחות המחלה עלתה ואחת מכל שמונה נשים תחלה במהלך חייה בסרטן השד.

המצב הנוכחי בישראל הוא שמידי שנה כ-4,000 נשים חדשות מאובחנות כחולות בסרטן השד. למזלנו הרב, במדינות מערביות כמו ישראל קיימים כיום אמצעים לזיהוי מוקדם של סרטן השד וכן דרכי טיפול יעילות שהביאו לכך ששיעורי ההחלמה מהמחלה, במידה והיא אכן מתגלה בשלביה המוקדמים מגיעים לכ-90%.

כיום ישנם אמצעי גילוי חדשים המתבססים על גילוי מולקולארי לצורך אבחנה של סוגי הסרטן השונים.

ד"ר מירב סגל, ישראלית שביצעה את עבודת הדוקטורט שלה במחלקה לכימיה באוניברסיטת בר-אילן, הצליחה ליצור שיטה חדשה שתעזור לאבחן סוג מסוים של סרטן שד.

מהו אבחון מולקולארי?

מזה לא מעט שנים אנו יודעים כי סרטן השד הוא לא מחלה בודדת. מדובר למעשה בתהליך שסופו הוא אחד- יצירה של גידול סרטני בשד, אולם תהליך זה יכול להיווצר על ידי מספר גדול של מוטציות בתאי השד.

מוטציות אלה גורמות כל אחת בדרכה להיווצרות של סרטן שד, אולם בכל אחד מהמקרים המחלה היא מעט שונה ומצריכה יחס שונה.

הימים בהם הטיפול בסרטן השד היה אחיד חולפים מן העולם וכיום הרפואה מתמקדת יותר ויותר בניסיון לאפיין את מחלות סרטן השד באופן הרבה יותר ממוקד.

היות וסוגים שונים של סרטן שד נוצרים עקב מוטציות שונות, לכל אחד מסוגי הסרטן הללו יש סממן אופייני וייחודי לו. כיום ידועים 5-6 סמנים כאלו, הקרויים בשפה הרפואית "מרקרים". מדובר בחלבונים שמייצר התא הסרטני ואיתור שלהם בביופסיה שנלקחה מגידול יכול ללמד על הגידול הספציפי של כל אישה, ועל ידי כך מאפשר להציע לה את הטיפול המתאים ביותר עבור סוג הסרטן ממנו היא סובלת. כל זאת על מנת לתת טיפול יעיל ואפקטיבי יותר.

האמצעי החדש והמרקר 1Cyclin D

במסגרת עבודת הדוקטורט שלה במעבדה של פרופסור בלהה פישר מהמחלקה לכימיה באוניברסיטת בר-אילן, הצליחה ד"ר מירב סגל לסנתז מולקולה שמאירה בצבע פלורוסנטי כאשר היא באה במגע עם החלבון 1Cyclin D המופיע בתאים סרטניים של סרטן שד מסוים.

המולקולה החדשה שסינתזה ד"ר סגל תוכל כעת לשמש לצורך אבחון של סרטן שד בקרב נשים שבתאי הגידול שלהן יש ביטוי יתר של החלבון  1Cyclin D. האבחון מתבצע בצורה הבאה: לאחר בדיקה ידנית של השד ואישוש מציאת גוש על-ידי רופא ובדיקת ממוגרפיה, מתבצעת מהגוש ביופסיה. על התאים שהוצאו בדגימת הביופסיה ניתן לבצע מספר תבחינים, ביניהם צביעה שמטרתה היא לזהות נוכחות חלבונים מסוימים המאפיינים את הגידול. הוספה של המולקולה החדשה לדגימה תדגים בצבע זרחני תאים המכילים את החלבון  1Cyclin D ותעזור לאפיין את הגידול ולהתאים לו טיפול ספציפי.

כיום קיימות כבר מספר שיטות שיכולות לזהות נוכחות של הגן המקודד לחלבון 1Cyclin D אולם לשיטות אלה מספר חסרונות: תהליך הגילוי באמצעותן הוא ארוך, הן יקרות למדי, הן חושפות את עובדי המעבדה לחומרים מסרטנים והן אינן מסוגלות לגלות תהליכים בתא חי.

השיטה שפיתחה ד"ר סגל, הקרויה NIF (Nucleosides With Intrinsic Fluorescence) פועלת בצורה שונה: היא מכילה חומר גנטי שהופך לזרחני אך ורק כאשר הוא בא במגע עם Cyclin D1 ברמה גבוהה- כמו זו הבאה לידי ביטוי בתאים סרטניים של השד. עובדה זו היא עובדה חשובה היות וגופנו מסנתז באופן תקין מולקולות Cyclin D1 אך בכמות מעטה שאין בה בכדי להעיד על קיום תהליך סרטני.

ומה באשר לעתיד?

השלב הבא נמצא בידיים של הקלינאים ותפקידם יהיה לבחון את יעילות החומר על דגימות ביופסיה מחולות אמיתיות. באם יתברר כי החומר אכן יכול להיות בשימוש קליני הוא יעזור לנשים רבות לצורך אבחנה נכונה יותר של הגידול ממנו הן סובלות, ובכך הן יוכלו לקבל טיפול מוקדם וספציפי יותר.

>

מחקר

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן