תרופה ניסיונית שפועלת כפצצה חכמה לטיפול בסרטן השד

תרופהעל- פי נתונים של האגודה למלחמה בסרטן, מידי שנה מאובחנות בישראל כ-4000 נשים חדשות החולות בסרטן השד. הסטטיסטיקה אומרת שאחת מכל שמונה נשים ישראליות תחלה מתישהו בסרטן השד. נתונים אלה הם אמנם מפחידים אולם כיום, בזכות הגילוי המוקדם, שיעורי הריפוי מהמחלה מגיעים לכ-90%.

סרטן השד היא מחלה ממאירה שיכולה לשלוח גרורות לאיברים מרוחקים דרך מערכת הלימפה. הסרטן יכול להיות מאוד אגרסיבי ולא אחת להוביל אף למוות. מחקרים וניסיונות רבים נעשו במהלך השנים כדי לפתח תרופות חדשות וספציפיות יותר כנגד סרטן השד.

כיום, בנוסף לטיפולים הניתוחיים, ההקרנות והכימותרפיה הקונבנציונלית, קיימות בשוק מספק תרופות ביולוגיות חכמות שיודעות לטפל בתאים הסרטניים באופן ממוקד ובכך לגרום לפחות תופעות לוואי.

בוועידה הקרובה בנושא סרטן שתיערך בשיקאגו, יוצגו תוצאותיו של מחקר חדש המציג טיפול ניסיוני כנגד סרטן השד הפועל כמו "טיל מונחה" ופוגע אך ורק בתאים הסרטניים שמרכיבים את הגידול, ושומר על התאים הבריאים ללא פגע.

על התרופה החדשה ומנגנון הפעולה שלה

התרופה מהווה למעשה "שדרוג" של תרופה קיימת לסרטן השד בשם "הרצפטין". הרצפטין הייתה התרופה הביולוגית הראשונה שפותחה נגד סרטן השד בשנות ה-90.

תרופה זו יודעת להיקשר לרצפטור מסוים שקיים על גבי התאים הסרטניים ב-20% מהחולות בסרטן שד, ובכך להרוג את התאים.

החוקרים שילבו את התרופה הרצפטין יחד עם תרופה כימותרפית רעילה ביותר, תוך שימוש בכימיקל מסוים שקושר את שני החומרים יחד.

השילוב עם הרצפטין גורם לכך שהחומר הרעיל לא משתחרר ברקמות הגוף הבריאות, שם הוא היה יכול לגרום למוות, אלא משתחרר רק כאשר הוא מגיע לתאים המבטאים את הרצפטור אליו הרצפטין נקשר.  לתרופה הנ"ל החוקרים קראו T-DM1.

ומה אומר מבחן התוצאה?

במחקר שנערך בכדי לבדוק את יעילות התרופה ואת תופעות הלוואי שלה, היא ניתנה ל-991 נשים עם סרטן שד מתקדם שלא הגיב לטיפולים כימותרפיים רגילים או לטיפול בהרצפטין.

החולות קיבלו את התרופה T-DM1 בעירוי אחת לשלושה שבועות, כאשר קבוצת הביקורת קיבלה את הטיפול הסטנדרטי בתרופות xeloda ו- tykerb.

בבואם לבדוק את תוצאות המחקר החוקרים ראו כי הנשים שקיבלו את התרופה החדשה זכו לחיות במשך 10 חודשים ללא החמרה של המחלה, זאת לעומת 6 חודשים בלבד בנשים שקיבלו את הטיפול המסורתי בסרטן מתקדם שכזה.

זאת ועוד, החוקרים ראו ששיעור הנשים ששרדו במשך שנתיים לאחר קבלת התרופה הניסיונית עמד על 65%, זאת לעומת שיעור הישרדות של 47% בלבד בטיפול קונבנציונאלי.

התרופה מצליחה לא רק בהארכת חיים ובהאטת קצב התקדמות המחלה, היא מקנה יתרון גם בנושא קשה מאוד במהלך הטיפולים בסרטן והוא תופעות הלוואי. חלק מהנשים שקיבלו את התרופה סבלו מהידרדרות מסוימת בתפקוד הכבד, ובשל כך סבלו חלקן מבעיות של חוסר קרישה.

יחד עם זאת, תופעות לוואי כמו נשירת שיער, בחילות, הקאות וצורך בעירויים לא דווחו בכלל. הסיבה לכך היא הסלקטיביות הגבוהה של התרופה הגורמת לה לפגוע אך ורק בתאים החולים ולא להזיק לתאים הבריאים.

הרופאים מקווים לקבל אישור ממינהל המזון והתרופות האמריקאי והאירופאי בטווח של שנה בכדי שניתן יהיה להכניס את התרופה לסל הטיפולים המוצעים לחולי סרטן. חברת התרופות השוויצרית Genentech כבר בודקת אפשרויות שיווק של התרופה בארה"ב ובאירופה כאחד.

התרופה טרם קיבלה אישור סופי לשיווק ולכן החוקרים משתדלים לשמור על אופטימיות זהירה באומרים כי למרות התוצאות החיוביות שהם ראו עד עתה, אין לקחת דברים כמובן מאליו ויש להמתין עד לקבלת האישורים הסופיים.

ראו גם:

בדיקת סימפוני לטיפול בסרטן השד

מידע חדש על תרופת איניפטור לטיפול בסרטן השד שאושרה על ידי הFDA

>

תרופה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן