וירוס הפפילומה וסרטן צוואר הרחם

וירוסבדרך כלל, מחלת הסרטן לא נגרמת כתוצאה מהדבקה בגורמים מזהמים, כחיידקים או וירוסים. רוב מקרי הסרטן נובעים מחשיפה לחומרים קרצינוגנים, הפוגעים ברקמה ומשרים התפתות של גידול ממאיר.

עם זאת, כמה סוגים של סרטן דווקא נגרמים כתוצאה מהדבקה בוירוסים שונים. ידוע שוירוס ה – HTLV יכול לגרום לסוג מסוים של לוקמיה, וגם HIV גורם לשכיחות מוגברת של סרטן.

סרטן צוואר הרחם דומה לסרטנים אלו. הגורם למרבית המקרים של סרטן צוואר הרחם הוא וירוס הפפילומה – Human papilloma virus , ובקציור HPV.

וירוס הפפילומה

וירוס הפפילומה הוא וירוס קטן, המועבר במגע מיני. לכן, ניתן למצוא אותו אצל נשים וגברים כאחד. מכיוון שמדובר במחלת מין, שותפים רבים ליחסי מין והתנהגות מינית מסוכנת מגבירים את הסיכון להידבקות אצל האישה.

קיימים זנים רבים של וירוס הפפילומה. חלקם גורמים לנגעים "כרובתיים" על העור, המכונים "פפילומות", ומכאן שמו של הוירוס. מספר זנים ספציפיים נקשר בהופעה של סרטן צוואר הרחם.

נמצא, שחלבון מיוחד של הוירוס נקשר לחלבונים תאיים המפקחים על תקינות החומר התורשתי בתאים. הפרעות בפעילות החלבונים התאיים הללו מגבירה מאוד את הסיכון ל"טעויות" והופעת סרטן בצוואר הרחם.

גברים הנושאים את הוירוס לא נמצאים בסיכון מוגבר לגידולים סרטניים. לא כל הדבקה בוירוס הפפילומה מביאה להתפתחות סרטן. אצל יותר מ – 90% מערכת החיסון תצליח להתגבר על הוירוס. רק אצל 5% מהנשים שנדבקו, בקירוב, יופיע התהליך הקדם – סרטני.

סרטן צוואר הרחם ונגעים קדם ממאירים

צוואר הרחם הוא האיבר המחבר את הרחם עם החלק הפנימי של הנרתיק. בצוואר הרחם מצוי איזור המעבר בין ציפוי הנרתיק, המורכב מאפיתל (שכבת תאים מצפה) רב שכבתי, אל ציפוי הרחם, המורכב מאפיתל עמודי חד שכבתי.

איזור המעבר מצוי בסכנה מוגברת להתפתחות של גידולים ממאירים. בצוואר הרחם יכול גם להתפתח גידול פרה- ממאיר, שנקרא CIN (Cervical intraepithelial neoplasia). נהוג לחלק את הנגעים הקדם-ממאירים לדרגות (ממסופרות), על פי מידת הדמיון של התאים לרקמה המקורית וסכנת ההתקדמות למחלה ממארת.

הנגעים הפרה- ממאירים מופיעים בשכיחות גבוהה יותר בגיל הצעיר, ואילו סרטן צוואר הרחם מופיע בדרך כלל לאחר גיל 40. שכיות סרטן צוואר הרחם בישראל מוכה באופן יחסי למדינות העולם המערבי.

בדיקת PAP

בדיקה מוקדמת של התאים בצוואר הרחם יכולה לגלות בשלב מוקדם גידול ממאיר או שלב טרום ממאיר. בבדיקת PAP נלקחת דגימה קטנה מצוואר הרחם בעזרת מכשיר מיוחד, בזמן הבדיקה הגינקולוגית, אצל רופא הנשים.

דגימת הרקמה מונחת על זכוכית נושאת ונשלחת אל המעבדה הפתלוגית. בדגימת הרקמה ניתן להבחין בתאים מצואר הרחם, ולגלות שינויים בתאים המרמזים על התמרה ממאירה – שינוי בגודל הגרעין, בכמות הנוזל התאי (ציטופלזמה), בצורת התאים, ועוד. גילוי מוקדם של נגעים טרום ממאירים או סרטן ממש משפר מאוד את סיכויי ההחלמה מהמחלה.

טיפול בנגעים קדם – ממאירים

כאש מתגלה נגע קדם ממאיר באישה שנדבקה בוירוס הפפילומה, קיימות מספר אפשרויות טיפוליות. באופן כללי, ניתן לחלק את האפשרויות לטיפולים הצורבים את מקום הנגע, ולטיפולים המוצאים את הנגע מהגוף באמצעים כירורגים.

השיטות לטיפול מקומי כוללות צריבה בקור (קריותרפיה), לייזר פחמן דו חמצני, הוצאה של הנגע בעזרת לולאה חשמלית (LEEP), וחיתוך באמצעות סכין (Cod knife coinization). כמובן שיש לעקוב אחר המטופלות לאחר ביצוע הפרוצדורה שנבחרה, כדי לזהות כישלון טיפולי וחזרה של המחלה.

מניעה של סרטן צוואר הרחם על ידי חיסון לוירוס הפפילומה

לפני מספר שנים פותח חיסון מיוחד כנגד וירוס הפפילומה. חיסון זה מונע את ההדבקה בוירוס, ולכן מפחית מאוד את שיעורי התחלואה בסרטן צוואר הרחם.  החיסון מומלץ לנשים לפני התחלת קיום יחסי המין.

לעת עתה, החיסון איננו כלול בסל הבריאות בישראל, ולא ניתן באופן שגרתי בבית הספר יחד עם חיסונים אחרים. עם זאת, ניתן לרכוש את החיסון באופן פרטי.

החיסון כנגד וירוס הפפילומה הוא חיסון יחיד מסוגו בעולם, המונע לא רק הדבקה במחלה מדבקת, אלא גם הופעה של גידול סרטני.

ראו גם:

חיסון נגד צוואר הרחם עשוי להיות יעיל גם לנשים שנבדקו בHPV

>

וירוס

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן