כלבים מסייעים רגשית לחולי סרטן ומשפרים את מצבם

מחקר חדש מגלה כי אנשים העוברים טיפולי כימותרפיה והקרנות לסרטן עשויים לקבל תועלת רגשית מידידו הטוב ביותר של האדם, הכלב. המחקר עקב אחר מטופלים הסובלים מסרטן הראש והצוואר, ובדק תחילה באופן מדעי את ההשפעות המרגיעות של הכלבים על החולים. הממצאים הצביעו על הקלת החרדה.

לאוהבי כלבים, השפעה זו ברורה בהחלט, והטיפול כבר התחיל להיות חלק מהנהלים הקבועים במספר בתי חולים בארצות הברית, כמו גם בבתי אבות ובתי דיור מוגן או מרכזים אחרים לטיפולים באנשים הסובלים ממצוקה רגשית ופיסית.

לכלבים השפעה רבה על המטופלים

כלבים מציעים יתרונות בריאותיים אותם לא יכולים להציע טובי הרופאים. הם מעניקים אהבה ללא תנאי, אינם שופטים, נמנעים מלתת עצות "מחנכות" ואינם מייגעים בסיפורים ארוכים ומשעממים. הם מציעים נחמה נוחה פשוטה לאנשים המתמודדים נם נסיבות מורכבות כגון טיפול בסרטן. אך בעוד שעובדות אלו נשמעות טוב, רופאים ומנהלי בתי חולים מעדיפים להסתמך על ראיות מדעיות.

ד"ר סטיוארט פליישמן, המדען הראשי במחקר הבריטי חדש, מסביר כי ניתן לקחת כמובן מאליו שטיפול תומך לחולי סרטן, כגון תזונה בריאה, נושא יתרונות משמעותיים, אך מטרת המחקר הייתה לבדוק אם טיפול באמצעות בעלי חיים משפיע על תהליך ההבראה וכיצד ניתן לכמת את ההשפעות.

מהלך המחקר

לצורך המחקר, עקב ד"ר פליישמן עם צוות במשך חודש וחציו אחר 42 מטופלים שעברו טיפולי כימותרפיה והקרנות לסרטן הראש והצוואר, בבית החולים בית ישראל בניו יורק. הכלבים שנבחרו למחקר נודבו על ידי בעליהם, ועברו תהליכי מיון. לא נבחר גזע מסוים אחד כעדיף על אחרים, אך הדרישה העיקרית הייתה לכלבים בעלי מזג תקין.

לאחר המיון עברו הכלבים תהליך הכשרה ותורגלו ליווי אנשים היושבים על כיסאות גלגלים. הם אומנו לשלוט בפקודות בסיסיות וקיבלו אישור וטרינר להשתתפותם במחקר.

כל המטופלים הסכימו לליווי כלב לפני הטיפולים שלהם, והכלבים, שעברו את תהליך המיון וההכשרה, הובאו לחדר ההמתנה או לחדר המטופלים בבית החולים, לשמחת המטופלים שבילו עימם במשך רבע שעה.

משתתפי המחקר היו חולי סרטן במצב מתקדם, שלא יכלו לאכול כמו שצריך, וסבלו מבעיות תקשורת. השהייה במחיצת הכלבים הקלה במעט את הנטל שנכפה עליהם. באמצעות שאלונים קבועים, צוות המדענים מצא כי, כצפוי, רווחתם הרגשית והחברתית, כלל תחושת התמיכה אותה קיבלו, עלתה, למרות שמצבם הגופני היה חמור.

השלכות המחקר

ממצאי המחקר פורסמו בגיליון ינואר של כתב העת לאונקולוגיה תומכת, והם צפויים לעודד יותר בתי חולים לשקול תכנית כלבים כתוספת לטיפולי הסרטן.

המדענים סבורים כי קיימות שפע ראיות לכך שכלבים מסייעים במגוון רחב של מצבים רפואיים, כולל מקרים של מטופלים המתאוששים מאירוע מוחי, מבוגרים השוהים בבתי אבות, ילדים הסובלים מאוטיזם, וקורבנות לאסונות.

למרות שטיפול עם כלבים כרוך בזמן, מאמץ וכסף, הראיות המדעיות מוכיחות כי ההשקעה משתלמת, היות וכשזה מגיע לטיפול בסרטן, הממצאים מוכיחים כי ניתן להפחית את הקשיים, ולשפר את איכות הטיפולים.

ראו גם:

התמודדות פסיכולוגית עם מחלת הסרטן

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן