תחושת כאב במהלך מחלת הסרטן

כאבאחד מכל 3 חולי סרטן סובל מכאבים שיכולים להתבטא בצורות רבות. אמנם לא כל חולי הסרטן סובלים מכאב, אך הכאב והתחושה הכללית הרעה הם נחלתם של חלק גדול מחולי הסרטן.

הכאב אצל חולי הסרטן עלול להתבטא בצורות רבות: חד או עמום, רציף או לסירוגין, קל או קשה, ואין הרבה דרכים להעריך אילו חולים נוטים יותר לפתח כאב ומתי ניתן לעבור את המחלה ללא חשש.

בשנים האחרונות הטיפול במחלת הסרטן התקדם משמעותית, וחולים רבים מצליחים לשרוד שנים רבות לאחר גידולים שבעבר נחשבו לקטלניים.

עם זאת, להצלחה הגדולה בטיפול יש מחיר, ופעמים רבות חולי הסרטן נאלצים לסבול מכאב רב בזמן הטיפול במחלה ולאחריה.

מה גורם לכאבים אצל חולי סרטן?

מחלת הסרטן גורמת לכאב במנגנונים שונים, והגידולים הסרטניים לצד הטיפול הכימותרפי יכולים לגרום לסוגים שונים של כאב.

הגורמים העיקריים לכאב אצל חולי סרטן הם:

  • לחץ של הגידול על רקמות סמוכות – במקרים שונים הגידול יכול להתפתח באגרסיביות וללחוץ על הרקמות הקרובות. במקרים אלו, הגידול הראשוני יכול ללחוץ על כלי דם ולגרום לאיסכמיה, ללחוץ על עצמות ולגרום לשברים או לגרום לפגיעה בכל איבר מטרה אחר. מלבד זאת, במחלות מתקדמות יותר עלולות להישלח גרורות שגורמות גם כן ללחץ ופגיעה ברקמות אחרות. דוגמאות בולטות לכך הן סרטן הערמונית שגורם לכאב וצריבה במתן שתן, גידולים במוח שגורמים ללחץ על עצבים וגרורות שמסיימות את דרכן בריאות, בכבד או בעצמות.
  • הפרשת חומרים מהגידול – גידולים שונים גורמים להפרשת הורמונים וחומרים אחרים שיכולים לגרום לכאב. במקרים אלו, טיפול בגידול גורם להפסקת הפרשת החומרים המדוברים והקלה על הכאב.
  • טיפול כימותרפי והקרנות – מקור נוסף לכאב אצל חולי סרטן הוא הטיפול, ובעיקר הטיפול הכימותרפי וההקרנות. למרות שהטיפול הכימותרפי מציל חיים הוא גורם לתופעות לוואי רבות כמו פגיעה בעצבים וברקמות אחרות. מבחינת ההקרנות, לאחר הטיפולים מופיעה תחושת צריבה ועלולות להישאר צלקות.

הטיפול בכאב אצל חולי סרטן

קיימות דרכים רבות לטפל בכאב אצל חולי סרטן. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הכאב היא כמובן לטפל במקור לכאב, כאשר במקרים רבים הסרת הגידול על ידי ניתוח או הקטנתו תורמים באופן ישיר להפחתת הכאב.

אי לכך, חשוב מאוד להגיע לאבחנה המתאימה, להבין את הגידול ואת השפעתו על הגוף ולטפל בו במידת הצורך.

במידה והכאב עדיין מופיע, ואין דרך להיפטר ממנו ניתן להשתמש בתרופות שונות להקלה על הכאב:

  • תרופות ללא מרשם רופא – קיימות תרופות רבות ללא מרשם רופא המקלות על הכאב בצורה מצוינת. תרופות אלה נמכרות בכל בית מרקחת ויכולות לעזור בצורה משמעותית לכאבים קלים ובינוניים. תרופות כמו אדוויל, נורופן ואקמול הן תרופות פופולאריות ביותר, הגורמות להקלה משמעותית על הכאב ללא תופעות לוואי רציניות ועל כן עוזרות לחולים רבים.
  • אופיאטים "חלשים" – תרופות המכילות קודאין שגורמות להקלה על הכאב במנגנון הפועל על מערכת העצבים. אלה תרופות יעילות ביותר המתאימות גם לכאבים קשים, אך גורמות להתמכרות, ועל כן לא מומלצות לאורך טווח ארוך ובמינונים גדולים.
  • אופיאטים "חזקים" – תרופות כמו מורפיום, אוקסיקודון ואחרות גורמות לשיכוך מלא של הכאב ולתחושת אופוריה, ועל כן נמצאות בשימוש בבתי חולים אצל חולים רבים. תרופות אלה חזקות מאוד ובעלות פוטנציאל התמכרות הרסני, ולכן משתמשים בהן במקרים קיצוניים כאשר הכאב בלתי נסבל ולא ניתן להקל עליו בכל דרך אחרת.
  • טיפול עצבי מקומי – במקרים של כאב ממוקד מאוד ניתן להקל עליו באמצעות הזרקת תרופות להרדמה מקומית. אופציה זו שימושית בעיקר אצל חולים מאושפזים ובמקרים שהכאב ממוקד מאוד. זריקות אלה מונעות את מעבר הכאב אל המוח ועוזרות מאוד להקלה על הסבל איתו צריכים להתמודד החולים.

אפשרויות טיפול נוספות

מלבד הטיפול התרופתי, ניתן להקל על הכאב גם בדרכים אחרות. במקרים אלה, הרפואה המשלימה מציעה אפשרויות רבות להקלה על הכאב ולשיפור המצב הכללי, ורופאים רבים ממליצים למטופלים לעבור טיפולים כמו דיקור סיני, עיסויים או פיזיותרפיה.

מלבד זאת, ביצוע תרגילי הרגעה והרפיה תורמים לשיפור מצב הרוח, הפחתת הלחץ והורדת הסבל מהכאב, ועל כן מומלצים לכל החולים הסובלים מכאב כתוצאה ממחלת הסרטן ומהטיפולים השונים.

ראו גם:

טיפולי ביופידבק לחולי סרטן

>

כאב

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן