מחקר מצא כי גידולים סרטניים גדלים מהר יותר בלילה

מחקרבמחקר חדש שנערך על ידי קבוצה של חוקרים ממכון וייצמן נמצא כי הגידולים הסרטניים מעדיפים את שעות הלילה כדי לגדול ולהתפתח.

המחקר התפרסם ב-2014 בכתב העת היוקרתי Nature Communications ומטרתו המקורית הייתה לבחון את האינטראקציה ויחסי הגומלין בין רצפטורים מסוגים שונים בתאים הסרטניים. הרצפטורים או הקולטנים הם למעשה מולקולות שתפקידן לקלוט מסרים מתאים אחרים ולהעביר את המסרים מחוץ התא לחלקו הפנימי.

אודות המחקר

החוקרים שערכו את המחקר התמקדו בשני סוגים של קולטנים להלן:

  • הקולטן הראשון בו התמקדו הוא הקולטן האחראי לקליטת EGFR (Epidermal Growth Factor Receptor) או גורם הגידול האפידרמלי. גורם הגידול האפידרמלי מעודד את הצמיחה וההתפשטות של תאים מסוימים לרבות תאים סרטניים.
  • הקולטן השני בו התמקדו החוקרים הוא הקולטן האחראי לקליטת הורמון הנקרא גלוקוקורטיקואיד. הורמון זה מעורב בתהליכי המטבוליזם וברמות האנרגיה בגוף ונחשב להורמון עקה כיוון שהוא מופרש ביתר במצבי לחץ. תפקידו להכין את הגוף להתמודדות עם מצבי סכנה.

לפי החוקרים שערכו את המחקר, ההתנהגות התאית מוכתבת במקרים מסוימים על ידי סך הפעילות של הרצפטורים השונים הממוקמים על פני הממברנה התאית.

לפי הממצאים של המחקר נראה כי הנדידה של התאים בגוף וההתפשטות שלהם מדוכאת כאשר הקולטן שאחראי לקליטת הגלוקוקורטיקואיד קולט את ההורמון שהוא מיועד לקלוט. בתחילת המחקר ערכו את הניסוי בתאים בתוך מבחנה ומאוחר יותר ביצעו את הניסוי פעם נוספת בעכברי מעבדה.

האינטראקציה בין הקולטנים

כיום ידוע כי הורמון הגלוקוקורטיקואיד מופרש בגוף האדם בגלים. המשמעות היא שבמהלך הזמן שבו אנחנו ערים, הוא מופרש ברמה גבוהה יותר בהשוואה לזמן שבו אנחנו ישנים וזאת כיוון שההורמון אחראי בין היתר להגברת הערנות. מאחר והחוקרים כבר ביססו את הקשר בין שני הקולטנים, הם המשיכו וחקרו את רמת הפעילות של הקולטן האפידרמלי במהלך השעות השונות של היממה.

הממצאים שעלו מהשלב הזה של הניסוי היו חד משמעיים – הקולטן האפידרמלי פעיל יותר במהלך שעות הלילה ופחות פעיל במהלך שעות היום – בדיוק הפוך מהקולטן לגלוקוקורטיקואיד.

המהפכה בתחום המלחמה בסרטן

אחת הבעיות הקשות ביותר של הטיפולים האונקולוגיים היא שרוב הטיפולים הם טיפולים מערכתיים. המשמעות היא שהנזק הנגרם לתאי הסרטן אינו ממוקד, אלא רחב היקף. כתוצאה מכך, לא רק תאי הסרטן ניזוקים אלא גם תאי הגוף עצמו. בעשר השנים האחרונות התחוללה מהפכה של ממש בתחום המלחמה בסרטן הודות לתגליות מרחיקות לכת בתחום הביולוגיה המולקולרית.

תגליות אלו אפשרו לפתח תרופות שונות שפועלות באופן ממוקד על תאי הסרטן מבלי להזיק לתאי הגוף. החוקרים שערכו את המחקר הנוכחי בחרו להשתמש בתרופה בשם לפטיניב הפועלת באופן ממוקד על התאים הסרטניים ומשתייכת לתרופות מהדור החדש. התרופה מיועדת לחסום את הקולטן האפידרמלי ומתאימה לטיפול בסרטן השד.

במהלך השלב הזה של המחקר, החוקרים נתנו את החומר לעכברי מעבדה בשעות שונות של היממה ולאחר מכן בחנו את השפעת התרופה. לא היה זה מפתיע לגלות שההשפעה המשמעותית ביותר התרחשה בקרב העכברים שקיבלו את התרופה במהלך הלילה.

ההשלכות היישומיות של ממצאי המחקר

רוב חולי הסרטן מקבלים את התרופות האונקולוגיות שלהם במהלך שעות היום, בזמן שהגוף שלהם מעכב בעצמו את התפשטות הגידול. ייתכן מאוד כי לאור מסקנות המחקר החדשני, יחול שינוי בלוחות הזמנים של מתן התרופות. אבל שימו לב – לא מדובר על תרופה חדשה, אלא על שינוי בתזמון, אך ככול הנראה השינוי יביא להגברת היעילות של חלק ניכר מהתרופות הקיימות.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן