מחקר מראה כי אכילה מרובה של דגים מפחיתה את הסיכון לסרטן

דגיםבני האדם צורכים דגים כחלק מהתזונה הקבועה שלהם עוד משחר ההיסטוריה. היתרונות של אכילת דגים נמצאה קשורה בעבר למחלות שונות- ביניהן שיפור של מחלות לב, שיפור הריכוז והזיכרון, וכעת נראה שהדגים טובים גם למניעה של סרטן.

מחקר שפורסם ב- 18.4.12 בכתב העת American Journal of Medicine וסקר 41 מחקרים שונים שנערכו בין השנים 1990 ל-2011, מצא כי קיימת ירידה בתחלואה של סרטן המעי הגס וסרטן החלחולת בקרב אנשים שנוהגים לצרוך דגים כחלק מתזונתם באופן קבוע.

המחקר ותוצאותיו

סקירת המאמרים והניתוח שלהם נערכה על-ידי חוקרים מבית חולים בסין המתמחה במחלות עיכול.

החוקרים הצליחו לאתר 41 מאמרים שפורסמו בין השנים 1990 ו-2011 ועסקו בקשר שבין צריכת דגים לבין סרטנים של מערכת העיכול, בייחוד מערכת העיכול התחתונה שכוללת את המעי הגס והחלחולת (רקטום).

החוקרים מצאו כי אכילה של דגים טריים באופן קבוע קשורה בירידה של 12% בסיכוי לחלות או למות מסרטנים של מערכת העיכול התחתונה.

החוקרים מדגישים כי לא נבדק מה סוג הדגים שכדאי לאכול ומבקשים לציין כי אכילה של דגים שהוכנו "על האש" יכולה לגרום לעלייה בשכיחות סרטני מערכת העיכול, בשל החומרים המסרטנים שנפלטים מהפחמים בזמן ההכנה.

צוות החוקרים לקח בחשבון את גיל המשתתפים, צריכת האלכוהול שלהם וצריכת הבשר האדום בקרבם. כמו כן נלקחו בחשבון גורמים כמו היסטוריה משפחתית של סרטן וגורמי סיכון אחרים, כל זאת על מנת לתקנן את התוצאות כך שרק הגורם של צריכת דגים ישפיע על תוצאות המחקר.

במחקר נמצא כי הירידה בסרטן החלחולת בעקבות צריכה של דגים הייתה גדולה יותר מאשר הירידה בסרטן המעי הגס. החוקרים מדגישים כי ככל שכמות הדגים שנאכלה הייתה גדולה יותר, כך גם הסיכון לתחלואה היה נמוך יותר, ומשמעותי יותר בסרטן החלחולת.

כך לדוגמא האנשים שאכלו את הכמות הגדולה ביותר של דגים היו בעלי סיכוי נמוך ב-21 אחוזים לחלות בסרטן החלחולת, לעומת אלו שאכלו את הכמות הקטנה ביותר של דגים. לעומת זאת, ההבדל בנוגע לתחלואה בסרטן המעי הגס היה רק של 4 אחוזים.

למה הדגים מורידים את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס והרקטום?

החוקרים מציינים כי במחקר הספציפי הזה הם אמנם הצליחו להוכיח כי אנשים שאוכלים הרבה דגים נוטים לחלות פחות בסרטן המעי הגס והרקטום, אולם הם לא התמקדו בשאלה של מהו המנגנון שגורם לתהליך הנ"ל להתרחש. החוקרים גם לא בדקו האם כל סוגי הדגים גורמים לאותה ירידה בתחלואה, או שמא מדובר בסוגים מסוימים של דגים.

ייתכן וההבדל נובע מכך שאנשים שמרבים לאכול דגים אוכלים פחות בשר אדום. בשר אדום הוכח בעבר כגורם לעלייה בתחלואה של סרטן המעי הגס.

החוקרים משערים כי ישנה אפשרות שחומרים מסוימים הקיימים בדגים, כמו חומצות השומן הבלתי רוויה אומגה 3, מפחיתים את תהליך היווצרות הפוליפים במעי הגס. הפוליפים נחשבים לנגע מקדים לסרטן, וככל שיש פחות פוליפים, הסיכוי לחלות בסרטן המעי הגס פוחת. אומגה 3 היא חומצת שומן חיונית הנמצאת בחלק מהדגים כמו סלמון וסרדינים.

ממצא זה הוכח במאמר מחודש פברואר האחרון שמצא כי נשים שצורכות לפחות 3 מנות של דגים בשבוע הן בעלות סיכוי נמוך יותר לפתח פוליפים במעי הגס.

מחקרים נוספים דרושים כדי להבהיר את הקשר המדויק בין צריכה של דגים לירידה בתחלואה של סרטני המעי התחתון.

ראו גם:

האם יש קשר בין תזונה נכונה לגידוליים סרטניים? בוודאי שכן

מחקר חדש מסביר מדוע יש להימנע מנטילת שמן דגים בזמן כימותרפיה

>

דגים

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן