מניעת סרטן על ידי תזונה נכונה

גופנו הוא מכונה חכמה שזקוקה לדלק מסוג משובח על מנת לתפקד כראוי. הקפדה על תזונה בריאה שומרת על הבריאות, משפרת את מצב הרוח, את הערנות, את איכות החיים ומאריכה את חיי האדם.

תזונה נכונה מסייעת גם לגוף להימנע ממחלות ולהילחם בהן. מנגד, תזונה לקויה מחלישה את הגוף ואת מערכת החיסון, וגורמת לו להיות פגיע וחשוף יותר למחלות ברמות חומרה שונות – החל מאלרגיות, דרך דלקת גרון ואפילו סרטן.

סרטן נחשב למגפה הקשה ביותר בתקופתנו. אין ספק ששכיחותה הגבוהה נובעת בין היתר מהרגלי תזונה גרועים שהתבססו בעולם המערבי מלא השפע, וממצבים בריאותיים חמורים שנובעים מכך כמו תסמונת מטבולית.

עם זאת, כל אחד יכול להשפיע על מצב בריאותו ולשפר אותה בעזרת שינוי בהרגלי האכילה. כבר הוכח ונקבע שתזונה בריאה לצד פעילות גופנית סדירה מסוגלת להקטין את הסיכוי לחלות בסרטן, לצד שיפורים רבים נוספים בבריאות האדם.

מזונות המסייעים למניעת סרטן

  • שום – השום מכיל מספר רכיבים אשר יכולים להגן מפני סוגים שונים של סרטן, במיוחד סרטן עור, המעי הגס והריאות.
  • ירקות עלים ירוקים כהים – נחשבים למקור עשיר של נוגדי חמצון הנקראים קרוטנואידים. אלה מנקים מהגוף רדיקלים חופשיים מסוכנים לפני שהם מתחילים לקדם התפתחות סרטן.
  • ענבים אדומים ויין אדום – מכילים רכיב כימי בשם Resveratrol, נוגד חמצון חזק מאוד היכול למנוע נזק לתאים לפני שהוא מתחיל.
  • תה ירוק – פלבנואידים בתה הירוק הוכחו כמסוגלים להאט או למנוע התפתחות של מספר סוגי סרטן, כולל סרטן המעי הגס, הכבד, השד והערמונית.
  • עגבניות – הליקופן, אשר נספג בקלות מעגבניות מבושלות, הוכח כמונע סרטן הערמונית, כמו גם את סרטן השד, הריאות והקיבה.
  • אוכמניות – מבין כל פירות יער, אוכמניות הן העשירות ביותר ברכיבים נוגדי חמצון, הנלחמים בסרטן ומועילות במניעת כל סוגי הסרטן.
  • זרעי פשתן – מכילים ליגננים, אשר יכול להיות בעל השפעה נוגדת חמצון, ולחסום או לדכא שינויים סרטניים בגוף. חומצת שומן אומגה 3 גם היא מסייעת בהגנה מפני סרטן המעי הגס.
  • פטריות – פטריות רבות מכילים תרכובות שיכולות לעזור לגוף להילחם בסרטן ולבנות את המערכת החיסונית.
  • ירקות ממשפחת המצליבים – ברוקולי, כרובית, כרוב, וכרוב ניצנים מכילים חומרים נוגדי חמצון חזקים המסייעים להפחית את הסיכוי לחלות בסרטן.
  • דגנים מלאים – דגנים מלאים מכילים מגוון רחב של תרכובות נגד סרטן, ביניהם נוגדי חמצון, פיטואסטרוגנים וסיבים. כולם יכולים לעזור להפחית את הסיכון לחלות ברוב סוגי הסרטן.

מזונות המגבירים את הסיכוי לחלות בסרטן

  • כל מזון חרוך, אשר יוצר אמינים ארומטיים הטרוציקלים, הידועים כגורמים מסרטנים, כמו למשל בשר על האש ואפילו טוסט שרוף. בשר אדום בדרגת "וול דאן" נחשב מתוכם לגרוע ביותר, ועל כן עדיף דרגות "מדיום" או "רייר". הימנעות מבשר אדום היא האופציה העדיפה ביותר כמובן.
  • סוכר – סוכר לבן וסוכר חום, שהוא למעשה סוכר לבן בתוספת מולסה. סוכר מספק לדם את האנרגיה הכימית הדרושה להתרבות תאים סרטניים ויצירת גידולים.
  • מזונות מזוקקים – רכיבים במזון שמהם כדאי להימנע הם פרוקטוז גבוה, סירופ תירס, סוכר, סוכרוז, קמח לבן (פסטה ולחם העשויים ממנו), ואורז לבן.
  • מזונות מלוחים – מליחות יתר באוכל, ומזונות מעושנים וכבושים עשויים להגביר את הסיכוי לסרטן הקיבה. דגים מעובדים למשל מכילים כמות רעלים רבה.
  • משקאות מוגזים ומשקאות קלים – מהווים סיכון בריאותי, הן בגלל כמויות הסוכר שבהם, והן בגלל תוספים שונים כמו חומרי טעם, ריח, שימור, ותחליפי סוכר במשקאות הדיאטטיים (אספרטיים). בנוסף, הם מהווים "תחליף" למשקאות ומזונות מזינים באמת.
  • שמנים מוקשים – שמן מוקשה ושמן מוקשה חלקית מיוצרים בחימום בנוכחות מימן וזרזים מתכתיים. תהליך זה מסייע להאריך את חיי המדף, אך בו זמנית יוצר שומני טרנס. מלבד היותו גורם מסרטן, שומן הטרנס גורם למחלות לב, מפסיק תהליכים מטבוליים וגורם להצטברות שומן בבטן, לצפיפות האיברים הפנימיים, ולמתיחת הלב. חומצות השומן החיוניות לגוף, שתהליך ההידרוגנציה מסיר, אחראיות למספר תהליכים בגוף. כאשר שומן הטרנס מחליף את חומצות השומן החיוניות האלה, הוא "תופס את המקום" מבלי לעשות את אותה העבודה.
  • מזון מטוגן – אוכל כמו צ'יפס ושאר חטיפים ומזונות מטוגנים המכילים שומן טרנס. מעבר לשומן הטרנס, תהליך הטיגון מביא ליצירת אקרילאמידים, הנחשבים לגורם מסרטן.
  • סודיום ניטרט – רכיב כימי שאותו יצרני המזון מוסיפים בכוונה לנקניקים ושאר בשר מעובד, על מנת לתת לו גוון ורדרד ומעורר תאבון. סודיום ניטרט עובר שינוי במהלך העיכול והופך לניטרוסמין שהוא חומר מסרטן. ניטרוסמין יכול להימצא גם בבירה, גבינה, תוצרי לוואי של דגים ואף בעשן טבק. הרכיב המזיק לא מצוי באופן גורף בכל המזונות המוזכרים, אך תמיד יש לקרוא את פירוט הרכיבים על המוצר ולהימנע מאלו המכילים את הניטרוסמין.
  • עודף אלכוהול – מחקרים מדעיים הוכיחו קשר ברור בין שתייה מופרזת של אלכוהול להיווצרות תאים סרטניים.

לסיכום, המצב האידיאלי עבור הגוף הוא אכילת מזונות מהרשימה "הטובה" בלבד, והימנעות טוטאלית ממזונות מהרשימה "הרעה", זאת בנוסף לחיים באזור נקי ללא זיהום אוויר, תוך כדי שמירה על שלוות נפש ועיסוק בפעילות גופנית על בסיס קבוע.

אם להיות ריאליים, אין זה מתאפשר ברוב המקרים, אך מוטב להקשיב לגוף שלכם, לספק לו כמה שיותר מהמזונות הנכונים ולהמעיט במזונות מזיקים. כל זאת עם צעדי מניעה נוספים, יסייע לשמור על גופכם וחייכם לאורך שנים רבות.

למידע נוסף:

האם צריכת פירות וירקות מקטינה סיכוי חלות בסרטן השד? – חוקרים בדקו

אכילת דגים מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן

תזונה נכונה לחולי סרטן

אל תגידו שלא ידעתם – זיהום כלמידיה עלול לסלול את הדרך לסרטן>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן